Home » Nieuws

Verslag Finale Ronald Morien Stockcar Formule 2 Supercup

Door Ruud Kwakernaak

Semi Finale

22 coureurs stonden aan de start in de Semi Finale om een plaats te veroveren in de finale van de Ronald Morien Stockcar Formule 2 Supercup, er waren nog 6 plaatsen te vergeven dus er moest nog wel even om gestreden worden. In deze semi finale stonden een aantal rijders die zich normaal gesproken rechtstreeks voor de finale plaatsen maar om verschillende redenen nu veroordeelt waren tot de Semi Finale. Sjeng Smidt junior die zowel bij de Formule 1 en 2 tot de beste rijders van Nederland behoort kende een superslechte start en verloor vanaf de eerste rij gelijk een hoop plaatsen. Colin Schutter, Ricardo Schmidt en World Cup winnaar Rick Lenssen gingen met elkaar de strijd aan om de eerste 3 plaatsen, Sjeng Smidt junior wist zich na zijn slechte start vrij snel naar voren te rijden maar moest na een aantal rondes de strijd staken met motorproblemen.

Ricardo Schmidt wist zich vooraan los te rijden van Rick Lenssen en Colin Schutter. Op de plaatsen 4, 5 en 6 wisten Kay Lenssen, Marten v/d Wal en oud Supercup Christiaan Smidt zich te nestelen. Achter deze mannen gebeurde er genoeg in deze semi finale maar geen van de achterblijvers kon zich in de strijd mengen om de eerste 6 plaatsen, Ricardo Schmidt wist deze Semi Finale dan ook verdiend op zijn naam te schrijven en pakte hiermee een plek voor de finale, Rick Lenssen pakte de 2e plaats voor Colin Schutter. Marten v/d Wal eindigde als 4e voor Kay Lenssen. Christiaan Smidt pakte de 6e plaats en wist zich eveneens voor de finale te plaatsen.

Finale

Voorgaand aan de wedstrijd werden Wim Peeters, Dave Polley en Michael Schutter gehuldigd door de organisatie van de Supercup voor hun prestaties tijdens de World Final in Mildenhall, Wim Peeters wist daar met overmacht de wereldtitel te pakken, Dave Polley en Michael Schutter eindigde in deze wedstrijd als de nummers 3 en 4 maar na afloop werd de stockcar van de nummer 2 Steve Wycherley afgekeurd, Steve tekende protest aan tegen deze beslissing, de beslissing werd terug gedraaid maar daar waren Dave Polley en Michael Schutter het niet mee eens en tekende tegenover deze beslissing weer protest aan, dit protest moet echter nog behandeld worden zodra hier een uitslag over is zal deze ook op deze site/pagina vermeldt worden.

Na de huldiging van deze 3 rijders moesten de rijders een voorstellingsronde rijden, tijdens deze voorstellingsronde kregen de rijders een mooi vaantje welke beschikbaar was gesteld door ASF Racing Productions en een paar handschoenen van Simpson. Dit werd door alle deelnemers zeer gewaardeerd. De rijders kwamen net zoals de World Final de baan op, dus eerst de rijders die aan de binnenkant stonden, voordat de eerste rijder de baan op kwam werd de Supercup getoond door Dana Pompstra en Michelle van Wamelen die tijdens deze finale optraden als rondemiss.

Nadat iedere rijder zijn voorstellingsronde had gereden konden de rijders zich opmaken voor de finale. Voorafgaand werd aangegeven dat er eerst 1 warmings-up ronde werd gereden en de ronde daarna de start werd vrijgegeven. Terwijl het vuurwerk afging werden diverse rijders in de warming-up ronde ongeduldig of ze hadden het niet begrepen maar in bocht dachten diverse rijders dat de start was vrijgegeven, nogmaals werd er door de wedstrijdleiding en de bochtencommissarissen aangegeven 1 warming-up ronde, ook nu ging het niet helemaal goed maar de rijders bleven nu in hun positie rijden, na het vallen van de groene vlag was het Patrick Tersteeg die de leiding pakte voor Barry Bauer, gelijk in de eerste rondes wisten zij al diverse keren van positie te wisselen, Wim Peeters voor het eerst rijdend met zijn gouden spoiler pakte plaats 3 voor Dave Polley, Michael Schutter en Toon Schut.

14329924_338132296530240_6540406932919552389_n.jpg

Foto JM3photos 

In ronde 2 ging het mis voor Paul Webb, Bart Verhoef en Marten v/d Wal, aan het einde van bocht 2 waren zij o.a. betrokken bij een crash, hierdoor werd er met geel gezwaaid en konden de rijders zich opmaken voor de herstart. Na de herstart was het Patrick Tersteeg die samen met Barry Bauer iets wegreed van de achterblijvers, voor wereldkampioen Wim Peeters was de wedstrijd snel voorbij, met pech moest hij opgeven.

Na een ronde of 5 wist Patrick Tersteeg een gaatje te slaan op Barry Bauer, Michael Schutter wist Dave Polley van de 3e plaats te verdringen en ook Toon Schut wist Dave Polley te passeren. Fransie Burhenne die de laatste maanden heel goed rijdt wist zich vanuit het achterveld op plaats 6 te nestelen. Patrick Tersteeg leek op weg naar de overwinning maar bij het dubbelen van de achterblijvers wist Barry Bauer het gat toch weer dicht te rijden. Barry zette gelijk de aanval in op Patrick en er stond weer een mooie strijd tussen deze 2 rijders, diverse keren werd er van een positie gewisseld.

Michael Schutter profiteerde hier volop van en leek hiervan te profiteren, maar nadat Michael de leiding had overgenomen ging het gelijk in de eerste bocht mis, Michael ging dwars en na een tik van Patrick ging hij hierdoor in de rondte, Barry profiteerde hier volop van en wist gelijk een mooi gat te slaan op Patrick, Patrick kon zijn weg direct vervolgen en behield de 2e plaats maar Michael viel ver terug. Met nog 5 rondes te gaan had Barry een mooie voorsprong en wist hij deze te behouden, Patrick Tersteeg probeerde het gat nog wel dicht te rijden maar veel dichterbij kwam hij niet, Barry pakte na de winst van vorig jaar wederom de Supercup voor Patrick Tersteeg. Toon Schut pakte de 3e plaats voor Dave Polley die de beste rijder uit Engeland was. De top vijf werd volgemaakt door Fransie Burhenne die een zeer goede wedstrijd reed. Na het val van de finishvlag werd het vuurwerk ontstoken en kon Barry Bauer de felicitaties in ontvangst nemen.

Lees meer »

Voorbeschouwing Finale Ronald Morien Stockcar Formule 2 Supercup

Zaterdag 17 september is het weer zover, de 7e finale om de Supercup wordt dan verreden!

De voorgaande edities werden allemaal verreden in Blauwhuis, dit jaar wordt de finale voor het eerst verreden in Emmen, het beloofd een mooie wedstrijd te gaan worden met de nummers 1,2 en 3 ( Wim Peeters, Dave Polley en Michael Schutter) aan de start van de onlangs verreden World Final in Mildenhall.

Op de eerste startrij staan Patrick Tersteeg H47 en Barry Bauer H116, Patrick kende een ijzersterke kwalificatiereeks, op de banen van Blauwhuis, Kollum en Emmen was hij na 6 wedstrijden de rijder met de meeste punten, afgelopen zaterdag in Mildenhall reed Patrick een ijzersterke wedstrijd in Mildenhall, helaas een kapotte stuurstang zorgde ervoor dat een bijna zekere podiumplaats verspeeld werd. Patrick mag omdat hij de kwalificatiereeks gewonnen heeft aan de binnenkant starten. Barry Bauer won vorig jaar de supercup met overmacht in Blauwhuis, dit jaar zit het allemaal niet zo mee in de grote wedstrijden, tijdens de World Final in Mildenhall ging het in de tijdtraining erg goed maar de wedstrijd was voor Barry al voorbij voordat deze al begonnen was, Barry is erop gebrand om zijn titel te prolongeren en zal dit doen vanaf de buitenkant.

Op de tweede startrij staan Toon Schut H30 en Wim Peeters H124, Toon Superschut zoals zijn bijnaam luidt is een begrip in de Nederlandse Stockcarwereld, welke titel heeft Toon nog niet gewonnen in Nederland, de Supercup heeft hij maar liefst 3 keer gewonnen, in 2010, 2013 en 2014 was hij de sterkste, voor Toon verliep de World Final in Mildenhall ook niet zoals gewenst was, hij moest vroegtijdig de wedstrijd staken, Toon start aan de binnenkant en wil de Supercup weer mee naar Dordrecht meenemen, Wim Peeters zijn jaar kan ongeacht de uitslag van aanstaande zaterdag niet meer kapot, afgelopen zaterdag pakte hij op magistrale wijze de wereldtitel 11 jaar nadat zijn vader Willie dat ook had gedaan in Northampton, eerder dit jaar wist Wim in Emmen de titel van World Master of Shale ook al op zijn naam te schrijven, Wim zal ongetwijfeld zijn zilveren spoiler omgeruild hebben voor de gouden aanstaande zaterdag en zal starten aan de buitenkant.

De derde startrij is gereserveerd voor de Engelse rijders, Dave Polley UK38, Paul Webb UK856 en Bart Smeets UK969 zullen zeker aan de start verschijnen, Dave Polley werd tijdens de World Final in Mildenhall 2e achter Wim Peeters, Dave Polley behoord al vele jaren bij de Engelse top en heeft diverse titels op zijn naam staan, Polley behoort in ieder geval overal tot de favorieten als hij aan de start verschijnt. Paul Webb en Bart Smeets zijn voor mij een onbeschreven blad.

Op de vierde startrij staan Michael Schutter H129 en Guus Hermkens H512, Michael en Guus waren tot de laatste manche met elkaar in de strijd voor de 5e plaats in het eindklassement omdat zij wisten dat de 5e plaats ook deelname aan de World Final de betekende, lange tijd leek het erop dat Guus felbegeerde 5e plaats zou pakken maar de laatste manche eindigde dramatisch voor Guus, de 5e plaats die deelname voor Michael aan de World Final betekende, leverde voor Michael de 3e plaats op in de World Final, Michael eindigde de race wel als 4e maar diskwalificatie van de nummer 2 betekende voor Michael de 3e plaats, Guus Hermkens kent een goede opbouw van zijn carrière, begonnen in de autocross is hij nu al een aantal jaren actief in de Formule 2, leergierig en fanatiek zo kan je Guus het best omschrijven. Guus start aan de buitenkant en behoort tot een serieuze outsider.  

Op de 5e startrij staan Sander Goos H36 en Nick de Boorder H501, Sander en Nick rijden hun eerste jaar bij de senioren, Sander wist dit jaar al diverse manches op zijn naam te schrijven, door zijn goede prestaties aan het begin van het jaar kon Sander zijn witte spoiler rood maken, de laatste wedstrijden heeft Sander een aantal keren te maken gehad met de pechduivel, Sander start vanaf de binnenkant en is iemand die zeker voor een verrassing kan zorgen. Nick kende misschien niet een voortvarend begin van het seizoen maar de laatste wedstrijden zit hij er steeds bij. De geleidelijke vooruitgang was duidelijk zichtbaar in de 2 laatste kwalificatiewedstrijden waarin Nick volop zijn punten binnenhaalde. Beide rijders zijn afkomstig van de F2 junioren en laten zien waarom de F2 junioren klasse zo belangrijk is.

Ook startrij 6 is gereserveerd voor de Engelse rijders, zie startrij 3.

Op de 7e startrij staan Johan Goos H236 en Jordi de Boer H61, Johan Goos maakte verrassend de overstap van de kevers naar de F2, de reden daarvoor is dat hij samen met zijn neef Sander kon racen, Johan heeft genoeg ervaring in de autocross maar aan de F2 moest hij even wennen, Johan geniet van het rijden in de F2 en zal zeker in de finale zijn huid zo duur mogelijk verkopen. Jordi is ook afkomstig vanaf de junioren, zeker de laatste wedstrijden weet Jordi volop in de punten rijden, voor Jordi is het een zaak om de eerste rondes goed door te komen, als dat lukt ligt er een mooie plek in het verschiet. Oorspronkelijk zou Sjeng Smidt senior H99 starten maar door een schorsing zal Sjeng niet aan de start verschijnen.

Op de 8e startrij staan Sjoerd Kranenburg H126 en Jelle Tesselaar H10, Sjoerd kende een dramatische laatste kwalificatiewedstrijd in Kollum, 2 manches wist hij niet te finishen en 1 manche kon hij niet starten omdat hij nog aan het werk was aan zijn stockcar, toch kan Sjoerd voor een verrassing zorgen als alles meezit en de stockcar doet wat hij moet doen. Jelle is een telg uit een echte stockcarfamilie, aan het begin van het seizoen ging Jelle als de brandweer in zijn 1e seizoen bij de senioren, overwinningen in manches, een finalewinst en zelfs manchewinst in Engeland. Waarschijnlijk is het eerste jaar van Jelle bij de senioren in de F2 zijn laatste jaar want een overstap naar de F1 zit er aan te komen. Jelle moet aan de buitenkant starten maar ook hij kan voor een surprise zorgen.

 

Op de 9e startrij staan Fransie Burhenne H191 en Sjouke Abma H111, Fransie heeft eindelijk de stockcar goed, het harde werken werd beloond in een wedstrijd in Blijham, Fransie wist alles te winnen daar, ook in Kollum zat de snelheid er nog steeds goed in. Fransie moet van ver komen maar met een beetje geluk kan hij zich voorin melden. Sjouke is al jaren van de partij, als het aan Sjouke had gelegen dan was de finale gewoon op zijn thuisbaan in Blauwhuis verreden, toch moet als alles meezit een top tien plaats mogelijk zijn voor Sjouke.

Op de 10e startrij staan Mike Sijbers H389 en Johannes van der Wal H28, Mike wist met zijn nieuwe stockcar voorin mee te strijden, omdat Mike de kwalificatiewedstrijden in Kollum voorbij gaan daarom staat hij op de 10e startrij. Johannes kende ook een pechvolle laatste wedstrijd in Kollum, gelukkig had hij genoeg punten gescoord in de voorgaande wedstrijd. Beide rijders moeten hopen dat zij zich tussen de andere rijders naar voren kunnen rijden.

Op de 11e startrij staan Frits van Dis H392 en Peter Schut H231, beide rijders staan in deze finale verder naar achter dan wij voorheen van hun gewend waren. Zowel Frits als Peter hebben in 2015 weinig of niet gereden, dit jaar loopt niet zoals ze allebei willen maar zeker met hun ervaring moeten beide rijders in staat zijn om zich naar voren te rijden. Marcel Sipma H101 heeft zich afgemeld voor de finale, Marcel had zich op de 11e rij geklasseerd.

Op de 12e startrij staan Jeffrey de Wit H18 en Jan Hoogervorst H21, Jeffrey gaat per wedstrijd met stappen vooruit, de laatste 3 kwalificatiewedstrijden wist hij genoeg punten te pakken om zich rechtstreeks voor de finale te plaatsen, voor Jan is het meedoen en lekker zijn wedstrijden te rijden belangrijker dan om de ereplaatsen te strijden, Jan was dan ook zeer tevreden dat hij zich rechtstreeks plaatste voor de finale.

Op de 13e startrij staan Bart Verhoef H12 en Raymond Surink H247, Bart kon maar 3 keer starten in de kwalificatiewedstrijden, de reden daarvoor is logisch, Bart heeft een eigen bedrijf en kan niet altijd naar de wedstrijden toe, hoogtepunt voor Bart was dat hij in Blauwhuis zijn 1e mancheoverwinning in de F2 wist te pakken, Raymond miste de eerste en laatste wedstrijd van het jaar maar wist genoeg punten te scoren om zich rechtstreeks te plaatsen.

Op de 14e startrij staan Ron van Wamelen H305 en Bruce Potveer H262, de laatste 2 rijders die zich rechtstreeks geplaatst hebben voor de finale, Ron moest vanwege zijn opleiding 2 wedstrijden missen maar had nog net genoeg punten om zich te plaatsen, Bruce is bezig aan zijn laatste wedstrijden in de F2, in Blauwhuis ging hij heel hard en wist hij een manche op zijn naam te schrijven, voor Bruce ligt de toekomst in de F1. Beide rijders moeten wat betreft hun kwaliteiten zeker naar voren kunnen rijden.

De 15e en 16e startrij zijn voor de rijders die zich moeten plaatsen via de Semi Finale, momenteel staan er al 14 rijders op de startlijst die zich moeten plaatsen voor de finale, opvallende namen zijn onder andere Sjeng Smidt junior en zijn broer en oud winnaar van de Supercup Christiaan Smidt. Chris van der Elst die in Mildenhall afgelopen weekend de eerste manche wist te winnen zal ook starten. De Semi Finale zal ongetwijfeld ook veel spektakel opleveren.

 

Lees meer »

Dutch Weekend Emmen Blauwhuis

Dutch Weekend

BriSCA F2 drivers are reminded of a weekend of shale racing in Holland on 17 & 18 September and are invited to book in.

A reminder that these bookings must go through the BriSCA F2 secretary, to ensure the appropriate insurance cover is also in place.

The events are something to build upon for drivers for the future, particularly given the high level of interest in Holland and the increasing number of visitors to the UK. The events offer something different for shale racers.
Saturday 17 September sees Emmen host the Supercup Final and, on Sunday 18 September at Blauwhuis there wil be the 'Revenge' race for BriSCA F2 Stock Cars.

Any further information can be obtained from Roland by emailing info@f2stockcarsupercup.nl

ASElogo-6.jpg FAClogo-8.jpg

Lees meer »

Important Fuel Information For BriSCA F2 World Finalists

News

Important Fuel Information For BriSCA F2 World Finalists.

With the anticipation and excitement mounting for this weekend's Mildenhall World Final presentation, behind the scenes BriSCA F2 have been working with your BDF and have throughout 2016 been addressing drivers' concerns, one being repeated suggestion of fuel cheating. In recent weeks myself in conjunction with BriSCA F2 and the BDF have decided for the benefit of all drivers that BriSCA F2 will dispense fuel for ...ALL World Finalists at Mildenhall Saturday.
Together with the introduction of a Parc Ferme, I feel quite sure you will support us in this move.
Forgive us for advising you at the beginning of the week of the WF, however we had debated whether or not this should be a 'surprise' on the day but concluded operationally requesting drivers to empty 30 plus fuel tanks on the day was not logical.
Therefore you are requested to arrive EARLY for pre-race technical scrutineering. Andy Barnard, a man of high integrity and Chairman of the National Ministox Club has kindly agreed to decant the fuel and seal tanks.
With regards CVL, we had initially looked at mixing CVL with the fuel prior to decanting and was looking at a contribution for fuel and CVL of £15 per driver, however as some drivers do not use CVL, we will decant only fuel but you will be permitted to bring your own CVL when fuel is added providing it is in a sealed bottle so we have evidence it is untampered with and the genuine product. On that basis the contribution for fuel will be £10 per driver [not £15] which Andy will collect when you sign for the fuel. Andy will have a receipt showing clear provenance of the fuel being supplied.
In essence, please arrive early with your tanks ALREADY DRAINED & EMPTY, further guidance as to area fuel will be decanted ie Parc Ferme, will be given on the day.
We sincerely wish every competitor good luck and an enjoyable weekend and trust you support what the BDF and BriSCA F2 are trying to achieve and remove suspicion with the intent to provide a level playing field.
It is the first year, there has been quite a few bits to organise hence a little lateness in making this public, hopefully this will become the norm and thank you in anticipation of your support.

Steve Rees
Chairman

Lees meer »

World Final rijders definitief bekend

Zojuist hebben wij de 2 gekwalificeerde namen vanuit het asfalt doorgekregen.
Vanuit het asfalt puntenklassement gaan H124 Wim Peeters en H24 Willie Peeters naar de WF.
Vanuit het F2 Supercup klassement gaan H47 Patrick Tersteeg, H116 Barry Bauer, H30 Toon Schut, H129 Michael Schutter naar de WF.

6 toprijders naar Mildenhall op 10 september. Gefeliciteerd met jullie kwalificatie en heel veel succes.

Lees meer »

Belangrijke informatie over het tijdrijden voor de WF rijders op 10 september Mildenhall.

Following details regarding the overseas qualifying at the WF

Furthermore while we are not running practise ahead of the meeting there is a planned practice session on the Wednesday from 4-9pm

...

Overseas entries lap times
The first point of business at Another Wild Weekend will be the lap times for the overseas entries for the BriSCA F2 Stockcar World Final which will set the grid positions for the 11 expected overseas entries from mainland Europe, Ireland and the Isle of Mann on rows three, six, nine, 12, 15 and 19 of the grid.

This crucial stage of the weekend for our overseas contenders will be at 12noon. The reason for the early scheduling is so the lap times can be completed in good time for final preparations to be made ahead of the 5pm start time and fans who are present at the stadium at this time are welcome to watch this part of the event.

It has also been decided that the overseas qualifying will be held under slightly different and unique rules which we hope will offer a more enjoyable and exciting viewing experience as well as offering the overseas drivers an added opportunity to prepare for the World Final race.

The 11 drivers will draw at random to compete in group one or two and each group will then compete together for four meetings each with the fastest lap time set by each driver in the group in this time being their qualifying time.

The fastest five drivers from the initial round will then have the option to compete in a third four minute session and while their fastest lap time from their first session will be ‘banked’ the second round will be an opportunity to try and improve on their original fastest time in a shootout for the top five grid positions for the overseas entries.

Lees meer »

F2 Junioren einduitslag

De Ronald Morien Stockcar F2 Supercup feliciteert de F2 junioren met de einduitslag. H141 Richard Falkena is vanaf de 1e qualifier leider van het klassement en heeft dit niet meer uit handen gegeven. Maar het verschil was klein met de nummer 2 en 3.
Wat was het spannend en wat is er gestreden.
Richard Falkena heeft de wisselbeker in ontvangst mogen nemen van Sander Goos, winnaar 2015. Van harte gefeliciteerd jongens en meid....

Nummer 1 H141 Richard Falkena...
Nummer 2 H686 Klaas Jan Visser
Nummer 3 H129 Tsjalle Greidanus
Nummer 4 H74 Wiebe Feenstra
Nummer 5 H585 Yoren Winands
Nummer 6 H696 Willem Kloosterman
Nummer 7 H525 Nigel de Kock
Nummer 8 H2 Jouke Visser
Nummer 9 H929 Baukje Greidanus
Nummer 10 H 98 Jeffrey v/d Wal

Helaas is de prijsuitreiking op 6 augustus niet verlopen zoals het zou moeten zijn. De eerste 3 zijn wel op het middenterrein gehuldigd. Na afloop in de tent zijn de prijzen ingenomen omdat er onduidelijkheid was, wat eerst verhelderd moest worden.
De F2 Supercup is een stichting die de Supercup wedstrijden organiseert, de desbetreffende vereniging is samen met de wedstrijdleiding bepalend voor beslissingen voor de dag. Hier hebben wij geen invloed op. Ook kunnen wij niet zonder onze keurmeester, deze bepaalt samen met de organisatie sancties etc.
De F2 Supercup neemt deze beslissingen altijd over.

De prijzen van de F2 junioren worden nu op zaterdag 17 september op de finaledag van de F2 senioren in Emmen rond 11.00 uur uitgereikt. Nader bericht volgt hierover.

Foto's met dank aan Mark Ruijgrok.

Kolum1.jpg

Lees meer »

Persbericht: opgave World Final 10 september 2016 Mildenhall

6 Nederlandse F2 deelnemers rechtstreeks geplaatst voor de WF.

De 4 World Final rijders die zich via de Ronald Morien F2 Supercup hebben geplaatst zijn bekend. De laatste 2 WF rijders worden na het weekend Venray door hun bekend gemaakt. De definitieve lijst komt na de Worldcup. Onze 4 WF rijders zijn op volgorde, #47 Patrick Tersteeg, #116 Barry Bauer, #30 Toon Schut en #124 Wim Peeters.  Waarschijnlijk plaatst Wim zich via Venray aangezien hij leider van het klassement is, dan mag #129 Michael Schutter mee als 4e man. Gefeliciteerd voor deze prestatie mannen.

Belangrijke oproep: F2 coureurs die de support races willen rijden op Mildenhall, kunnen zich alleen via de F2 Supercup opgeven en uiterlijk tot vrijdag 19 augustus, i.v.m. het drukke programma. Er is een gelimiteerd aantal plekken beschikbaar, wie het eerst opgeeft is het eerst!

Opgave via info@f2stockcarsupercup.nl, voorzien van je naam, nummer en dakkleur voor aanstaande vrijdag.

Lees meer »