Home » Informatie

Het informatiepakket dat hieronder wordt beschreven is ook digitaal als pdf-bestand te downloaden:

PDF
F2 Stockcar Supercup informatie pakket
PDF [484.2 KB]
Download (14 downloads)

Stockcar Formule 2 Supercup

De Stockcar F2 Supercup is een raceklasse die om meer aandacht te krijgen voor de F2 Stockcars in 2010 geïntroduceerd is. In 2010 reden er nog maar weinig F2 stockcars. Door het grote succes van de F2 Supercup is de F2 Stockcarklasse enorm gegroeid. Dit was voor de F2 Supercup organisatie reden om zich te professionaliseren en is de F2 Supercup in 2012 een stichting geworden. Inmiddels gaan we in 2018 al het 9e jaar in! De F2 Supercup is een landelijke cup met deelnemers uit Nederland, Engeland, Duitsland en België. De succesvolle F2 Stockcar staat garant voor een competitieve raceauto. Degelijke techniek, betrouwbaarheid, veiligheid en gelijkheid zijn een aantal sleutelwoorden die synoniem staan aan de F2 Supercup.

 

De stichting F2 Supercup is een Non-profit organisatie en heeft geen winstoogmerk. Hoewel de stichting geen winstoogmerk heeft zijn er wel inkomsten nodig. Deze inkomsten zijn afkomstig uit giften en sponsoring. De naam F2 Supercup wordt ieder jaar gekoppeld aan de hoofdsponsor. In 2016 is Automaterialen Ronald Morien als hoofdsponsor aan de naam F2 Supercup gekoppeld. Ook in 2018 blijft Automaterialen Ronald Morien onze hoofdsponsor!! Voorgangers waren Gronico, HCD, Jatech en Snap-On.

 

De F2 Supercup is geliefd onder de coureurs vanwege de grote prijzen die er te winnen zijn. Ook voor het publiek is dit vanwege de strijd onderling een geliefde klasse. Er worden 6 qualifiers verreden, waarbij de nummer 1, 2 en 3 de welbekende F2 Stockcar Standaard ontvangen. In de grote eindFinale aan het eind van het seizoen worden er vele prijzen beschikbaar gesteld voor de beste 10 rijders, beste dakkleur, de puntenkampioen etc. De grote wisselbeker rouleert ieder jaar. De spoiler voor de winnaar, de vele gereedschappen, onderdelen en raceaccessoires die er te winnen zijn worden beschikbaar gesteld door de sponsoren. Dit aspect is kenmerkend voor de F2 Supercup en de vele prijzen staan garant voor veel actie op de baan.

 

Omdat de F2 Supercup een groot succes is en er veel vraag was van de F2 junioren om ook te mogen rijden in de F2 Supercup is in 2015 gestart met de Junioren Supercup. Hier zijn aparte sponsors voor die zorgen voor de prijzen voor de jonge rijders zodat ook zij iedere qualifier kunnen rijden.

 

F2 Supercup Finaledag

Het hoogtepunt van de F2 Supercup is de grote Finaledag. Deze wordt dit jaar op 1 september op Emmen Speedway verreden. In een spannend concept  wordt er fel gestreden voor de overwinning. De titel van “F2 Supercupwinnaar” is een felbegeerde status voor de coureurs.

 

Het kampioenschap

In seizoen 2018 zullen de F2 Supercup wedstrijden verdeeld over 3 organisaties verreden worden waar dan ook andere autosportklassen te zien zullen zijn. De kwalificatiewedstrijden worden verreden op 3 verschillende banen in Nederland. In 2018 zijn we uitgenodigd om een demo wedstrijd te rijden op Baarlo deze telt niet mee in het puntenklassement van de F2 Supercup. Wel zijn er voor de nummer 1,2 en 3 winnaars de standaard en envelop. Tevens zijn er deze dag extra prijzen die worden aangeboden door de sponsoren van Baarlo.

 

  • Speedway Blauwhuis (kleibaan), wedstrijden worden georganiseerd door de FAC
  • Emmen Speedway (Shale Sintel circuit), wedstrijden worden georganiseerd door de ASE
  • Kollum “v/d Schaaf circuit” (kleibaan), wedstrijden worden georganiseerd door de NAC
  • Raceway Soeterbeek Baarlo, (kleibaan), wedstrijd wordt georganiseerd door de BACO

     

    Het raceseizoen telt 7 evenementen. De 6 evenementen bestaan uit 3 manches en een finale. Elke rijder die gestart is in een kwalificatiewedstrijd verdient 5 punten in het puntenklassement, dit om de rijders te stimuleren voor het kampioenschap. De 6 evenementen zijn kwalificatiewedstrijden voor het 7e evenement: de grote Finaledag. Elke rijder moet minimaal 3 evenementen (demo wedstrijd telt niet mee) gereden hebben om zich rechtstreeks te kunnen plaatsen voor de grote Finale. Deze Finale telt niet mee voor punten voor het klassement!

     

    F2 Junioren rijden bij iedere club om de snelste tijd en niet op positie zoals bij de senioren. De Junioren mogen alle 6 qualifiers en de demo in Baarlo rijden. Voor de F2 junioren is geen grote Finaledag omdat er niet op positie wordt gereden en er andere wedstrijdregels voor de junioren gelden. Er worden wel finaleprijzen verdeeld, deze worden op de Finaledag van de senioren uitgereikt. Ook is er een wisselbeker en aan de beste 10 wordt een beker uitgereikt.

     

    F2 Supercup Finale

     

    Semi-finale

    Voorafgaand aan de grote F2 Supercup Finale wordt  de Semi-finale verreden. Alle F2-rijders die minimaal 2 keer zijn gestart in een kwalificatiewedstrijd mogen in de Semi-finale starten waarbij er minimaal 10 deelnemers moeten zijn. Degene met de meeste punten start op Pole Position in de Semi-finale. De beste twee uit de Semi-finale starten achteraan in de Finale.

     

    F2 Supercup Finale

    Elke rijder moet minimaal 3 kwalificatiewedstrijden (de demo wedstrijd telt niet mee) gereden hebben om zich rechtstreeks te kunnen plaatsen voor de Finale. Er kunnen zich 26 gekwalificeerde rijders op basis van het puntenklassement, de 2 Semi-finale rijders en de titelverdediger van het vorig jaar voor de Finale plaatsen. Wanneer de titelverdediger niet genoeg punten voor de Finale heeft behaald, sluit hij achteraan in de Finale. Er worden 6 plekken gereserveerd voor de Engelse rijders. Wanneer deze plekken niet worden bezet door de Engelsen worden deze plekken aangevuld vanuit de Semi-finale op volgorde van de uitslag van de Semi-finale. Uiteindelijk starten er 34 F2 rijders in de Finale wat zorgt voor veel spektakel.

     

    Voorafgaand aan de Finale vindt er de voorstellingsronde plaats waarbij alle Finalisten aan het publiek worden voorgesteld. Alle Finalisten krijgen het welbekende herinneringsvaantje.

     

    De grote F2 Supercup Finale bestaat uit het rijden van 25 ronden. Kenmerkend voor de F2 Supercup Finale zijn de grote geldbedragen en de vele andere prijzen die er te winnen zijn. De winnaar wint de grote wisselbeker, een grote geldprijs en de speciale F2 Supercup spoiler, speciaal gespoten en bestickert met het F2 Supercup logo. Voor de beste 5 rijders zijn er speciale bekers samen met een geldprijs te winnen. Ook zijn er vele andere prijzen te winnen: o.a. gereedschap,  banden, onderdelen en raceaccessoires. Al deze prijzen worden mogelijk gemaakt door de sponsoren! Extra prijzen worden toegekend aan de best gefinishte wit-, geel-, blauw- en rooddakker en de Superstar.

     

    F2 Stockcar Supercup Finale winnaars van de afgelopen jaren:

    2010: #30   Toon Schut

    2011: #99   Christiaan Smidt

    2012: #277 Ronald Claes

    2013: #30   Toon Schut

    2014: #30   Toon Schut

    2015: #116 Barry Bauer

    2016: #116 Barry Bauer

    2017: #30   Toon Schut

     

    2015 Juniorcup: #36   Sander Goos

    2016 Juniorcup: #141 Richard Falkena

    2017 Juniorcup: #129 Tsjalle Greidanus

     

    Samenwerking  met BriSCA F2 Engeland

    De BriSCA F2 is de overkoepelende organisatie in Engeland. Sinds 2011 is er een samenwerkingsverband tussen de BriSCA F2 en de F2 Supercup. De 8 beste Nederlandse F2 Stockcarrijders kwalificeren zich tijdens de 6 F2 Supercup wedstrijden om zich te kunnen plaatsen voor de  prestigieuze titel  “BriSCA F2 World of Shale” in Engeland. Deze wedstrijd vindt plaats op 25 augustus 2018 in Stoke. De 4 beste Nederlanders plaatsen zich ook voor de World Final, 2 gaan er via het asfaltcircuit door. De World Final vindt plaats op 8-9 september 2018 in Bristol. Omgekeerd mogen er 6 Engelse F2 rijders starten in de F2 Supercup Finale op 1 september te Emmen.

     

    De Nederlandse rijders bewijzen zich ieder jaar opnieuw. We zijn trots op de resultaten van de F2 rijders die worden aangeleverd door de F2 Supercup!

     

    Resultaten van de Nederlandse rijders tijdens de World of Shale finales:

    WOS 7 september 2013 Mildenhall

    2e  Patrick Tersteeg H47

    6e   Rick de Graaff H335

    7e    Mark Tesselaar H40

    12e Roy Maessen H4

    14e Boy Tesselaar H345

    15e Sjouke Abma H111

     

    WOS 16 augustus 2014 Coventry

    2e   Barry Bauer H116

    3e   Toon Schut H30

    4e   Patrick Tersteeg H47

    14e Sjouke Abma H111

    15e Boy Tesselaar H345

    17e Sander Borst H95

     

    WOS 18 september 2015 Kings Lynn

    5e   Patrick Tersteeg H47

    13e Sjengie Smidt jr. H218

    15e Mark Tesselaar H40

     

    WOS 6 november 2016 Belle Vue

    1e   Patrick Tersteeg H47

    9e   Chris van der Elst H103

    15e Ad Kamps H799

     

    WOS 15 september 2017 Mildenhall

    4e   Patrick Tersteeg H47

    8e   Richard Falkena H141

    9e   Daniel van Spijker H281

    12e Marcel Simons H159

     

    Resultaten van de Nederlandse rijders tijdens de World Final finales:

    WF 10 september 2016 Mildenhall

    1e Wim Peeters H124

    3e Michael Schutter H129

     

    WF 9 september 2017 Kings Lynn

    1e Wim Peeters H124

    9e Kay Lenssen H154 

     

    Reglement

    De baanorganisaties kennen een duidelijk en strikt technisch en sportief reglement en is gelijk aan het BriSCA F2 reglement. De stichting F2 Supercup is te gast bij de organiserende organisatie en gaat mee conform het reglement van de organisatie c.q. BriSCA F2. De organisatie/wedstrijdleiding/keurmeester neemt de beslissingen, hierbij heeft de F2 Supercup geen enkele rol. Zaken buiten het reglement zijn onder geen enkele voorwaarde toegestaan. Hierdoor zijn er geen onduidelijkheden over de (technische) grenzen binnen de F2 Supercup en is men ervan verzekerd dat de auto’s allemaal technisch gelijkwaardig zijn. Het enige verschil is de kunde en kwaliteit van de rijder. Aan het begin van ieder racedag worden alle F2 stockcars gekeurd door een keurmeester deze keurt voor de baanorganisaties en de F2 Supercup. Deze keurmeester draagt zorg voor de controle van de auto’s op conformiteit aan het reglement en is bevoegd de eventueel benodigde sancties op te leggen.

     

    Voor de sportieve en technische reglementen verwijzen wij naar de website van de Engelse www.BriSCAF2.com.

     

    Er zijn tijdens iedere wedstrijd van de F2 Supercup keurmeesters aanwezig. De keurmeester controleert na afloop van de finales van de dag, de beste 5 van de dag. De keurmeester kan willekeurig op iets keuren. Wanneer een auto wordt afgekeurd, bepaalt het bestuur van de organiserende organisatie in overleg met de keurmeester de consequenties. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de coureur zijn punten van de dag kwijt is voor het klassement van de F2 Supercup, maar de afkeuring kan ook naar de NOSP gaan, die bepaalt dan de eventuele sanctie/schorsing.

     

    F2 Supercup reglement

    De stichting F2 Supercup is te gast bij de organiserende organisatie en gaat mee conform het reglement van de organisatie c.q. Brisca F2. De organisatie/wedstrijdleiding/keurmeester neemt de beslissingen hierbij heeft de F2 Supercup geen rol.

     

    Er zijn 6 kwalificatiewedstrijden per seizoen, 1 Semi finale en de Finale. De inschrijvingen verlopen via de desbetreffende organisatie. In 2018 wordt er een demowedstrijd toegevoegd, deze telt niet mee in het puntenklassement voor de F2 Supercup. Tijdens de kwalificatiewedstrijden tellen de behaalde punten van de 3 manches van de dag, de finale telt niet mee. De puntentelling van het klassement is volgens de telling (15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1). Iedere rijder die gestart is in een kwalificatie wedstrijd ontvangt 5 punten.

     

    Dagprijzen: er is iedere kwalificatiewedstrijd de F2 Supercup standaard te winnen voor de nummer 1, 2 en 3 van het dagklassement met een prijzenenvelop die door de organisatie van de dag wordt vergoed. Dagprijzen gaan alleen over de 3 manches, de finale telt niet mee voor de punten.

     

    Er zijn 26 plekken in de Finale waarvoor een rijder zich rechtstreeks kan plaatsen. Er wordt op volgorde van de meeste punten van het puntenklassement gestart. Voorafgaand aan de Finale wordt de Semi-finale verreden, je moet minimaal in 2 kwalificatiewedstrijden zijn gestart om mee te mogen rijden in de Semi-finale. Er moeten minimaal 10 deelnemers zijn voor een Semi-finale. De beste 2 rijders uit de Semi-finale mogen vervolgens starten achteraan in de Finale. Er zijn 6 plekken gereserveerd voor de gekwalificeerde Engelse rijders (rij 3, rij 6 en 9). Wanneer niet al deze 6 plekken worden bezet door de Engelsen worden deze plekken aangevuld vanuit de Semi-finale op volgorde van de uitslag van de Semi-finale. Uiteindelijk starten er 34 rijders. Voorafgaand aan de Finale wordt er altijd gestart met de voorstellingsronde waarbij de rijders een herinneringsvaantje krijgen. Na afloop van de finale worden de beste 5 gehuldigd op het middenterrein en rijdt de winnaar een ereronde.

     In alle voorkomende gevallen waarin dit reglement niet voorziet wordt door het bestuur een definitief besluit genomen. 

     

    Sponsoring

    De F2 Supercup streeft ernaar zijn teams en rijders niet alleen een duidelijke en goed georganiseerde raceserie te bieden, maar ook zorg te dragen voor een totaalpakket dat men ook op commercieel gebied maximaal kan toepassen. De autosport in het algemeen en de F2 Supercup in het bijzonder biedt uitstekende kansen om bedrijven door middel van sponsoring aan de deelnemers en de F2 Supercup te binden.

     

    De F2 Supercup straalt een sportief imago uit in een raceserie  met gelijkwaardige snelle auto’s. De organisatie zorgt voor aandacht van diverse media door uitvoerige berichtgeving en een voortdurend up to date gehouden website en Facebook-pagina, door op autobeurzen te staan en via andere media.

     

    Tijdens alle wedstrijden van de F2 Supercup wordt er veel aandacht door de vaste speakers besteed aan de sponsoren, de sponsoren worden meerdere keren opgenoemd.

    Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe sponsors, te denken valt aan een geldbedrag, onderdelen, gereedschappen etc. Voor informatie over de mogelijkheden kunt u contact opnemen met de organisatie van de F2 Supercup: email: info@f2stockcarsupercup.nl.

     

     

    Contactgegevens

    Stichting F2 Supercup

    Plaats van vestiging: Sneek

    KvK nr. 55208894

    Rabobank NL87 RABO 0136973353

    www.f2stockcarsupercup.nl

     

    Hoofdpromotor: Yme Mollema

    Secretariaat: Welly Abma

    Rode klaver 31

    8607 EH Sneek

    tel.: 0652471271

    email: info@f2stockcarsupercup.nl


    Stichting F2 Supercup:

    Yme Mollema, voorzitter, bestuur, hoofdpromotor en oprichter

    Roland Louwsma, bestuur en oprichter

    Welly Abma, secretaris/penningmeester, bestuur, promotor en oprichter

    Ge v/d Linden, adviserend bestuur

    Maarten de Boer, adviserend bestuur

    Luc Sijbers, webmaster

    Speciale dank aan:

    Durk Osinga ASF, promotie

    Klaas Huisman, speaker

    Tjitte v.d Veen, speaker

    FAC, Speedway Blauwhuis

    ASE, Autospeedway Emmen

    NAC, Nederlandse Autocross Club Kollum

    BACO, Raceway Soeterbeek BACO

    Verco Computer Service Meijel


    Keurmeesters Stockcar F2 Supercup:

    Maarten de Boer

    Ge v/d linden

    Arend Brookman