Home » Informatie

Het informatiepakket dat hieronder wordt beschreven is ook digitaal als pdf-bestand te downloaden:

F 2 Supercup Info Procedure 2020
PDF – 264.8 KB

Stockcar Formule 2 Supercup 2020

De Stockcar F2 Supercup is een kampioenschap voor Formule 2 stockcars die in 2010 geïntroduceerd is om meer aandacht te krijgen voor deze race klasse. In het eerste jaar reden er nog maar weinig auto’s. Door het grote succes van deze supercup is deze F2 Stockcar enorm gegroeid. Dit was voor de F2 Supercup organisatie reden om zich te professionaliseren en is deze Supercup in 2012 een stichting geworden.

Inmiddels gaan we in 2020 al het 11e jaar in! De F2 Supercup is een cup met deelnemers uit Nederland, Engeland, Duitsland en België waarbij de races in Nederland verreden worden.

De succesvolle F2 Stockcar staat garant voor een competitieve raceauto. Degelijke techniek, betrouwbaarheid, veiligheid en gelijkheid zijn een aantal sleutelwoorden die synoniem staan aan de F2 Supercup.

 

De stichting F2 Supercup is een Non-profit organisatie en heeft geen winstoogmerk echter er zijn wel inkomsten nodig (giften en sponsoring). De naam F2 Supercup wordt ieder jaar gekoppeld aan de hoofdsponsor. In 2016 is Automaterialen Ronald Morien als hoofdsponsor aan de naam F2 Supercup gekoppeld. Ook in 2020 blijft Automaterialen Ronald Morien onze hoofdsponsor!! Voorgangers waren Gronico, HCD, Jatech en Snap-On.

 

De F2 Supercup is geliefd onder de coureurs vanwege de grote prijzen die er te winnen zijn. Ook voor het publiek is dit vanwege de strijd onderling een geliefde klasse. Er worden 6 qualifiers verreden, waarna een consolation en de grote finale aan het eind van het seizoen. Er worden vele prijzen beschikbaar gesteld voor de beste 10 rijders, beste dakkleur, de puntenkampioen etc. De grote wisselbokaal rouleert ieder jaar. De spoiler voor de winnaar, de vele gereedschappen, onderdelen en raceaccessoires die er te winnen zijn worden beschikbaar gesteld door de sponsoren. Dit aspect is kenmerkend voor de F2 Supercup en de vele prijzen staan garant voor veel actie op de baan.

 

Omdat de F2 Supercup een groot succes is en er veel vraag was vanuit de F2 junioren om ook te mogen rijden in de F2 Supercup is in 2015 gestart met de F2 Junioren Supercup. Inmiddels is de junioren klasse met een groot deelnemersveld in de F2 Supercup niet meer weg te denken met enthousiaste talentvolle rijders – de jeugd is de toekomst!

 

Procedure F2 Supercup

 

Hoe verder in 2020

In 2019 zijn er een aantal dingen veranderd. Zoals was aangegeven is er aan de hand van een enquête, de meeste stemmen tellen, bepaald hoe we verder gaan in 2020. De vragenlijst is ingevuld door 25 F2 rijders, waarvan 7 F2 junioren. Deelnemende F2 rijders in 2019 waren er 52, waarvan 8 rijders 1x een QR en 8 rijders 2x een QR hebben gereden, 36 rijders doen actief mee in het klassement. Komend jaar zijn er een aantal die stoppen of overstappen. Het aantal F2 rijders is afgelopen jaar afgenomen, voorgaande jaren waren er rond de 75 deelnemers.

 

Unaniem is er gestemd om door te gaan met de F2 Supercup, wel iets veranderen.

Kort samengevat: terug naar het oude systeem, geen asfalt, geen semi finale. Nieuw: Kollum toevoegen aan rouleren finale. Junioren QR tellen mee voor telling consolation wanneer ze halverwege overstappen.

6 qualifiers per jaar, waarvan 2 op Blauwhuis, 2 op Emmen, 2 op Kollum.

Geen qualifier op asfalt en geen eendaagse evenementen toevoegen.

Alle datums >> qualifiers en finale in 1 kalenderjaar. Finale is laatste, geen qualifier na de finale.

Puntentelling>>3 heats + 5 punten extra wanneer je start. Finalepunten tellen niet mee.

Geen schrapwedstrijd invoeren bij sr en jr.

Een junior rijder die halverwege het seizoen overstapt naar de F2 klasse, tellen de gereden QR mee (punten niet) om zich in de consulation te kunnen plaatsten (2x QR rijden mag je in consolation meerijden).

Standaard die iedere qualifier wordt uitgereikt aan de beste 3 rijders blijft, idem het prijzengeld voor de F2. Gevraagd is er om prijzen voor de junioren, hiervoor doen wij een oproep voor sponsors. Prijzengeld voor de F2 dagprijzen wordt door de clubs betaald per QR.

Geen semi finale, oude systeem hervatten = consolation vooraf aan de finale. Idee van semi finale is positief alleen te weinig actieve F2 rijders in Nederland om een mooie semi finale op te starten. Format hervatten, hele jaar rijden voor punten welke tellen voor de finale.

Terug naar oude systeem, consolation vooraf de finale. Meedoen aan consolation wanneer je 2x een QR hebt gereden.

Kollum toevoegen aan de finale naast Blauwhuis en Emmen, rouleren (Kollum 2020 finale).

Aantal deelnemers in de finale: 34 rijders.

Wanneer er niet voldoende finalisten zijn, deelnemers aanvullen aan de finale vanuit de consolation tot 34. Voostellingsronde behouden vooraf finale.

 

Het kampioenschap F2 Supercup

In seizoen 2020 zullen de F2 Supercup wedstrijden verdeeld over 3 organisaties verreden worden waar dan ook andere autosportklassen te zien zullen zijn.

 

  • Speedway Blauwhuis (kleibaan), wedstrijden worden georganiseerd door de FAC
  • Emmen Speedway (Shale Sintel circuit), wedstrijden worden georganiseerd door de ASE
  • Kollum “v/d Schaaf circuit” (kleibaan), wedstrijden worden georganiseerd door de NAC

     

    Kwalificatiewedstrijden (QR)

    De kwalificatiewedstrijden worden verreden op 3 verschillende banen in Nederland. De inschrijvingen verlopen via de desbetreffende organisatie.

     

    • QR1 21 september      NAC v/d Schaaf circuit         
    • QR2 14 maart             ASE Speedway Emmen
    • QR3 5 april                   FAC Speedway Blauwhuis
    • QR4 1 juni                   NAC v/d Schaaf circuit
    • QR5 6 juni                   ASE Speedway Emmen
    • QR6 5 juli                     FAC Speedway Blauwhuis

       

    Het raceseizoen telt 6 kwalificatiewedstrijden, deze bestaan telkens uit 3 manches en een finale.

    Tijdens de kwalificatiewedstrijden tellen de behaalde punten van de 3 manches van de dag, de finale telt niet mee. De puntentelling van het klassement is volgens de telling (15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1). Iedere rijder die gestart is in een kwalificatiewedstrijd ontvangt 5 punten extra in het klassement, dit om de rijders te stimuleren voor het kampioenschap.

     

    Iedere kwalificatiewedstrijd zijn er dagprijzen voor de beste drie rijders van de verreden heats (finale telt niet mee). Deze drie dagwinnaars ontvangen na afloop van iedere kwalificatiewedstrijd de welbefaamde stockcarstandaard met een geldbedrag dat beschikbaar wordt gesteld door de organisatie van de dag. (1e prijs 100 euro, 2e prijs 50 euro en 3e prijs 25 euro)

    De tussenstand in het klassement wordt telkenmale ge-update en gepubliceerd op onze website en Facebook pagina.

    Het eindklassement is van belang voor de plaatsing in de consolation en in de finale van de F2 Supercup. Tevens is dit eindklassement de leidraad voor de plaatsing in de World of Shale (WOS) en de World Final (WF) , beiden in Engeland te verrijden.

     

    Consolation (CSF)

    Alle F2-rijders die minimaal 2 keer zijn gestart in een kwalificatiewedstrijd, en te weinig punten hebben behaald voor rechtstreekse plaatsing in de finale, mogen in de consolation starten. Diegene met de meeste punten start op Pole Position in deze herkansing. De eerste 2 gefinishte rijders uit de consolation starten achteraan in de finale. Wanneer de 6 gereserveerde plekken in de finale voor de Engelse rijders niet worden bezet, worden deze plekken aangevuld vanuit de consolation op volgorde van de uitslag van deze wedstrijd. Junioren QR tellen mee voor telling consolation wanneer ze halverwege overstappen van junioren naar F2, punten uit de junioren vervallen.

     

    Finale

    Het hoogtepunt van de F2 Supercup is de grote finaledag, die bestaat uit het rijden van 25 ronden. De finale wordt dit jaar op 19 september op Kollum verreden. In een spannend concept wordt er fel gestreden voor de overwinning. De titel van “F2 Supercup winnaar” is een felbegeerde status voor de coureurs en mag rijden met de BriSCA goedgekeurde spoiler kleur in het oranje-wit geblokt, deze kleur is voor de winnaar van de F2 Supercup. Deze finale zorgt altijd voor veel spektakel.

     

    De startopstelling van de finale wordt bepaald door de 26 gekwalificeerde rijders uit het eindklassement en. Wanneer de titelverdediger van vorig jaar niet genoeg punten voor de finale heeft behaald en zich niet gekwalificeerd heeft via de consolation race sluit hij achteraan in de finale. Tevens zijn er 6 plekken gereserveerd voor voor Engelse rijders.

    Uiteindelijk starten er 34 finalisten (indien de titelverdediger zich niet gekwalificeerd heeft 35 rijders).

     

    Voorafgaand aan de finale wordt er altijd gestart met de voorstellingsronde waarbij de rijders een herinnering krijgen.

    Na afloop van de finale worden de eerste 5 gefinishte rijders gehuldigd. Dit vindt plaats op het middenterrein waarbij ook de wisselbokaal wordt uitgereikt. Daarna volgt een ereronde.

    Kenmerkend voor de F2 Supercup finale zijn de grote geldbedragen en bekers voor de beste 10 gefinishte rijders.

    Tevens zijn er vele andere prijzen te winnen, o.a. onderdelen, banden en raceaccessoires, alles afhankelijk van wat er gesponsord wordt wat ieder jaar verschillend is. Al deze prijzen worden mogelijk gemaakt door de sponsoren!

    Extra prijzen worden toegekend aan de best gefinishte wit-, geel-, blauw- en rooddakker en Superstar.

     

    F2 junioren Supercup

    De F2 junioren zijn rijders in de leeftijd van 12 tot 18 jaar die in dezelfde F2 stockcars rijden als de senioren, met dezelfde regels en hetzelfde motorvermogen. Het verschil zit hem in het wedstrijdreglement. Bij de F2 junioren wordt veelal op rondetijden gereden en niet wie er als eerste over de finish komt. Dit ter veiligheid van de zeer fanatieke enthousiaste jeugdige coureurs.

    De junioren mogen alle 6 qualifiers rijden, ook hier wordt klassement bijgehouden telkenmale ge-update en gepubliceerd op onze website en Facebook pagina.

    Elke rijder die gestart is in een kwalificatiewedstrijd verdient 5 punten extra in het puntenklassement, dit om de rijders te stimuleren voor het kampioenschap. De drie dagwinnaars ontvangen na afloop van iedere kwalificatiewedstrijd de welbefaamde stockcarstandaard. Voor de F2 junioren is geen grote finaledag omdat er niet op positie wordt gereden en er andere wedstrijdregels voor de junioren gelden. Er worden wel finaleprijzen verdeeld, deze worden op de finaledag van de senioren uitgereikt. Ook is er een wisselbokaal en aan de 10 puntbeste rijders wordt een beker uitgereikt.

     

    F2 Supercup reglement

    De stichting F2 Supercup is te gast bij de organiserende organisatie en gaat mee conform het reglement van de organisatie c.q. Brisca F2. De organisatie/wedstrijdleiding/keurmeester neemt de beslissingen hierbij heeft de F2 Supercup geen rol.

     

    De baanorganisaties kennen een duidelijk en strikt technisch en sportief reglement en is gelijk aan het BriSCA F2 reglement. Zaken buiten het reglement zijn onder geen enkele voorwaarde toegestaan.

    Hierdoor zijn er geen onduidelijkheden over de (technische) grenzen binnen de F2 Supercup en is men ervan verzekerd dat de auto’s allemaal technisch gelijkwaardig zijn. Het enige verschil is de kunde en kwaliteit van de rijder. Aan het begin van ieder racedag worden alle F2 stockcars gekeurd door een keurmeester deze keurt voor de baanorganisaties en de F2 Supercup. Deze keurmeester draagt zorg voor de controle van de auto’s op conformiteit aan het reglement en is bevoegd de eventueel benodigde sancties op te leggen.

    Voor de sportieve en technische reglementen verwijzen wij naar de website van de Engelse www.BriSCAF2.com.

     

    Er zijn tijdens iedere wedstrijd van de F2 Supercup keurmeesters aanwezig. De keurmeester controleert na afloop van de finales van de dag en bepaald hoe en wie ze keuren en kan willekeurig op iets keuren. Wanneer een auto wordt afgekeurd, bepaalt het bestuur van de organiserende organisatie in overleg met de keurmeester de consequenties. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de coureur zijn punten van de dag kwijt is voor het klassement van de F2 Supercup, maar de afkeuring kan ook naar de NOSP gaan, die bepaalt dan de eventuele sanctie/schorsing.

     

    In alle voorkomende gevallen waarin dit reglement niet voorziet wordt door het bestuur een definitief besluit genomen.

     

    F2 Stockcar Supercup Finale winnaars van de afgelopen jaren:

    2010: #30   Toon Schut

    2011: #99   Christiaan Smidt

    2012: #277 Ronald Claes

    2013: #30   Toon Schut

    2014: #30   Toon Schut

    2015: #116 Barry Bauer

    2016: #116 Barry Bauer

    2017: #30   Toon Schut

    2018: UK615 Joshua Coleman

    2019: #124   Wim Peeters

     

    2015 Juniorcup: #36   Sander Goos

    2016 Juniorcup: #141 Richard Falkena

    2017 Juniorcup: #129 Tsjalle Greidanus

    2018 Juniorcup: #78 Jorrit van der Wal

    2019 Juniorcup: #78 Jorrit van der Wal

     

    Samenwerking  met BriSCA F2 Engeland

    De BriSCA F2 is de overkoepelende organisatie in Engeland. Sinds 2011 is er een samenwerkingsverband tussen de BriSCA F2 en de F2 Supercup.

     

    World of Shale

    De World of Shale wordt op 22 augustus verreden in Kings Lynn. De top 8 van het F2 Supercup klassement plaatst zich rechtstreeks voor de WOS.

     

    World Final

    De World Final wordt op 5, 6 september verreden in Skegness (asfalt). Er mogen ieder jaar 6 Nederlanders meerijden in de WF, die afwisselend op een asfalt of shalebaan wordt verreden. De kwalificatie hiervoor gaat via de F2 supercup in samenwerking met het asfalt.

    Dit jaar plaatst de de top 2 van het F2 Supercup klassement zich rechtsreeks voor de WF, de overige 4 rijders plaatsen zich via het asfalt klassement.

    Bij een WF op gravel zijn dit 2 via asfalt en 4 via de F2 Supercup, andersom bij een WF op asfalt zijn dit 4 via het asfalt klassement en 2 via de F2 Supercup

    Wanneer in de top 2 van zowel de asfalt als de F2 Supercup dezelfde rijders zitten, dan is het type baan waar de WF plaatsvindt bepalend voor kwalificatie naar Engeland.

    Bijvoorbeeld: is dit asfalt, zoals dit jaar het geval, dan gaat de top 4 asfalt door, en zal plaats 3 en eventueel 4 uit het F2 Supercup klassement door mogen naar de WF in Engeland. Andersom is dit ook het geval, wanneer de WK op shale plaats vindt, dag gaat de top 4 uit het klassement van de F2 Supercup door, en zal plaats 3 en eventueel 4 aan de beurt uit het asfalt klassement.

     

    Inschrijven (afmelden) WOS en WK

    De F2 supercup wil na de laatste kwalificatiewedstrijd (na 5 juli) een korte periode voor inschrijven openen voor de WOS in Kings Lynn en de WF in Skegness.. Dit om tijdig duidelijkheid te geven welke coureurs gaan rijden in Engeland. Hierdoor heeft de coureur voldoende tijd om de boot of hotel te boeken. Iedere coureur, ook al is hij rechtstreeks geplaatst moet zich hiervoor inschrijven.

    Als een coureur zich heeft ingeschreven en hij/zij besluit toch niet deel te nemen moet men zich afmelden zodat de volgende door kan.

    Aanmelden/afmelden WK/WOS kan van 5 t/m 19 juli via onze website.

    De F2 Supercup geeft de rijders op voor de WOS en WF (in samenwerking met Raceway Venray) en heeft contact met de promotors in Engeland en zal de rijders informeren.

     

    Resultaten van de Nederlandse rijders tijdens de World of Shale finales:

    WOS 7 september 2013 Mildenhall

    2e  Patrick Tersteeg H47

    6e   Rick de Graaff H335

    7e    Mark Tesselaar H40

    12e Roy Maessen H4

    14e Boy Tesselaar H345

    15e Sjouke Abma H111

     

    WOS 16 augustus 2014 Coventry

    2e   Barry Bauer H116

    3e   Toon Schut H30

    4e   Patrick Tersteeg H47

    14e Sjouke Abma H111

    15e Boy Tesselaar H345

    17e Sander Borst H95

     

    WOS 18 september 2015 Kings Lynn

    5e   Patrick Tersteeg H47

    13e Sjengie Smidt jr. H218

    15e Mark Tesselaar H40

     

    WOS 6 november 2016 Belle Vue

    1e   Patrick Tersteeg H47

    9e   Chris van der Elst H103

    15e Ad Kamps H799

     

    WOS 15 september 2017 Mildenhall

    4e   Patrick Tersteeg H47

    8e   Richard Falkena H141

    9e   Daniel van Spijker H281

    12e Marcel Simons H159

     

    WOS 25 augustus 2018 Stoke

    1e   Dave Polley H381

     

    WOS 27 oktober 2019 Northampton

    1e Toon Schut H30

    4e Bart Verhoef H12

    7e Robin Roos H62

    8e Marcel Simons H159

     

    Resultaten van de Nederlandse rijders tijdens de World Final finales:

    WF 10 september 2016 Mildenhall

    1e Wim Peeters H124

    3e Michael Schutter H129

     

    WF 9 september 2017 Kings Lynn

    1e Wim Peeters H124

    9e Kay Lenssen H154 

     

    WF 8 september 2018 Bristol

    4e David Polley H381

    9e Sebastiaan Vowinkel H33

    Sponsoring

    De F2 Supercup streeft ernaar zijn teams en rijders niet alleen een duidelijke en goed georganiseerde raceserie te bieden, maar ook zorg te dragen voor een totaalpakket dat men ook op commercieel gebied maximaal kan toepassen. De autosport in het algemeen en de F2 Supercup in het bijzonder biedt uitstekende kansen om bedrijven door middel van sponsoring aan de deelnemers en de F2 Supercup te binden.

     

    De F2 Supercup straalt een sportief imago uit in een raceserie met gelijkwaardige snelle auto’s. De organisatie zorgt voor aandacht van diverse media door uitvoerige berichtgeving en een voortdurend up to date gehouden website en Facebook-pagina, door op autobeurzen te staan en via andere media.

     

    Tijdens alle wedstrijden van de F2 Supercup wordt er veel aandacht door de vaste speakers besteed aan de sponsoren, de sponsoren worden meerdere keren opgenoemd.

     

    Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe sponsors, te denken valt aan een geldbedrag, onderdelen, gereedschappen etc. Voor informatie over de mogelijkheden kunt u contact opnemen met de organisatie van de F2 Supercup.

     

    Contactgegevens

    Stichting F2 Supercup

    Plaats van vestiging: Sneek

    KvK nr. 55208894

    Rabobank NL87 RABO 0136973353

     

    Hoofdpromotor: Yme Mollema

    Secretariaat: Welly Abma

    Rode klaver 31

    8607 EH Sneek

    tel.: 0652471271

    email: info@f2stockcarsupercup.nl


    Stichting F2 Supercup:

    Yme Mollema, bestuur en oprichter

    Roland Louwsma, bestuur en oprichter

    Welly Abma, secretaris/penningmeester

    Luc Sijbers, webmaster

    Speciale dank aan:

    Alle sponsoren

    FAC, Speedway Blauwhuis

    ASE, Autospeedway Emmen

    NAC, Nederlandse Autocross Club Kollum


    Keurmeesters Stockcar F2 Supercup:

    Maarten de Boer

    Ge v/d linden

    Arend Brookman