Het informatiepakket dat hieronder wordt beschreven is ook digitaal als pdf-bestand te downloaden:

F 2 Supercup Info Procedure 2024 Pdf
PDF – 323,5 KB

Inleiding F2 Supercup

De stockcar F2 Supercup, een landelijk kampioenschap voor Formule 2 stockcars, werd geïntroduceerd in 2010 om meer aandacht te genereren voor deze raceklasse. In het eerste jaar waren er slechts een paar auto's aanwezig, maar dankzij het grote succes groeide de F2 Stockcar klasse aanzienlijk. Dit leidde tot de professionalisering van de F2 Supercup-organisatie, die in 2012 werd omgevormd tot een stichting. De F2 Supercup trekt deelnemers uit Nederland, Engeland, Duitsland en België, met races op verschillende shale-banen in Nederland, waaronder Speedway Blauwhuis, Speedway Emmen en Circuit van der Schaaf te Kollum en de Acon. Allemaal NAB-aangesloten circuits met uniforme regels.

 

De succesvolle F2 Stockcar staat bekend om zijn competitieve karakter. Een stockcar F2 is een zelfgebouwde raceauto met degelijke techniek, betrouwbaarheid, veiligheid en gelijkheid als belangrijke kenmerken.

 

De stichting F2 Supercup is een non-profitorganisatie zonder winstoogmerk, maar afhankelijk van giften en sponsoring voor inkomsten. Elk jaar wordt de naam Stockcar F2 Supercup gekoppeld aan een hoofdsponsor.

 

De F2 Supercup is populair bij coureurs vanwege de grote prijzen die te winnen zijn en het prestige van het winnen van de supercupfinale. Ook voor het publiek is het een geliefde klasse vanwege de intense competitie. Het seizoen omvat 6 kwalificatierondes, gevolgd door een consolation race en de grote finale. Diverse prijzen worden beschikbaar gesteld door sponsoren, waaronder geldprijzen, trofeeën, gereedschappen, onderdelen en raceaccessoires. De winnaar van de F2 Supercup krijgt een kenmerkende oranje-wit geblokte spoiler van de BriSCA en de grote wisselbokaal rouleert jaarlijks. Daarnaast strijden coureurs voor een plekje in de World of Shale en de World Final in Engeland, gebaseerd op het klassement van de F2 Supercup.

 

Vanwege het succes werd in 2015 de F2 Junioren Supercup gelanceerd. De juniorenklasse is inmiddels niet meer weg te denken, met een groot aantal enthousiaste talentvolle rijders - de jeugd heeft de toekomst!

 

Ons doel is om een spannend kampioenschap te bieden in zowel de stockcar F2- als de groeiende stockcar F2 juniorenklasse, met competitieve races en veel actie op de baan.

 

Naast de twee hoofdsponsors wordt de F2 Supercup ondersteund door diverse andere sponsoren, die allemaal bijdragen aan het bevorderen van de F2 Stockcar-sport.

 

F2 Supercup 2024

In 2024 zetten we onze samenwerking voort met dezelfde hoofdsponsoren, Automaterialen Ronald Morien en Verhoef Bandenservice! Sinds 2022 hebben we twee hoofdsponsors, Verhoef Bandenservice uit Hooge Zwaluwe en Automaterialen Ronald Morien uit Wieuwerd zijn verbonden aan de naam F2 Supercup als hoofdsponsors. Eerdere hoofdsponsors waren Gronico, HCD, Jatech en Snap-On. We zijn dankbaar dat de meeste sponsoren ons al vele jaren trouw steunen.

 

Het kampioenschap F2 Supercup

Het kampioenschap F2 Supercup In het seizoen 2024 zullen de kwalificatiewedstrijden van de F2 Supercup worden gehouden op 4 NAB-aangesloten circuits, waarbij ook andere autosportklassen te bewonderen zullen zijn.

  • Speedway Blauwhuis (kleibaan), wedstrijden worden georganiseerd door de FAC
  • Emmen Speedway (Shale Sintel circuit), wedstrijden worden georganiseerd door de ASE
  • Kollum “v/d Schaaf circuit” (kleibaan), wedstrijden worden georganiseerd door de NAC
  • Sint Maarten, wedstrijden worden georganiseerd door de ACON

Kwalificatiewedstrijden (QR)

De kwalificatiewedstrijden vinden plaats op 4 verschillende circuits in Nederland. De inschrijvingen worden gedaan via de betreffende organisatie van elk circuit.

Het raceseizoen omvat 6 kwalificatiewedstrijden, elk bestaande uit 3 manches die punten opleveren. Tijdens elke kwalificatiewedstrijd worden dagprijzen uitgereikt aan de beste drie rijders van de manches (de finale telt niet mee). Deze winnaars ontvangen de welbekende bokaal, samen met een geldbedrag dat beschikbaar wordt gesteld door de organisatie van die dag (1e prijs €100, 2e prijs €50 en 3e prijs €25 voor de volwassenen, en €75, €50 en €25 voor de junioren). De tussenstand in het klassement wordt regelmatig bijgewerkt en gepubliceerd op onze website en Facebook-pagina.

 

Het eindklassement is van belang voor de plaatsing in de consolation en in de finale van de F2 Supercup. Tevens is dit eindklassement de leidraad voor de plaatsing in de World of Shale (WOS) en de World Final (WF), beiden in Engeland te verrijden.

 

Puntentelling

Tijdens de kwalificatiewedstrijden worden enkel de punten van de 3 manches van die dag meegeteld; de finale telt niet mee voor het klassement. De puntentelling is als volgt: elke rijder die deelneemt aan een kwalificatiewedstrijd ontvangt 5 extra punten in het klassement, als stimulans voor de rijders om deel te nemen aan het kampioenschap.

Consolation (CSF)

De consolation wordt verreden vóór de finale wanneer er minimaal 10 rijders aan de start verschijnen. Alle F2-rijders die minstens 2 keer zijn gestart in een kwalificatiewedstrijd en niet genoeg punten hebben behaald voor directe plaatsing in de finale, mogen deelnemen aan de consolation. De rijders stellen zich op volgens de eindstand van het klassement voor de consolationopstelling.

 

De eerste 2 rijders die de consolation finishen, starten achteraan in de finale. Als de 6 gereserveerde plekken in de finale voor de Engelse rijders niet worden ingenomen, worden deze plekken aangevuld vanuit de consolation op basis van de uitslag van die race. Als er uitvallers zijn in de finaleopstelling, wordt er doorgeschoven totdat het maximum aantal deelnemers aan de finale is bereikt.

 

Als een F2-juniorrijder halverwege het raceseizoen overstapt naar de F2-klasse, geldt de volgende regel voor plaatsing in de consolation: de rijder moet minstens 2 qualifiers hebben gereden, waarvan 1 in de F2 juniorenklasse en 1 in de F2-klasse. De punten uit het F2 juniorenklassement komen te vervallen. De rijder start achteraan in de consolationopstelling. Als er meerdere rijders zijn die deze overstap maken, wordt er eerst gekeken naar de punten in de F2, gevolgd door de punten in de F2 juniorenklasse. Degene met de hoogste punten start als eerste achteraan.Bovenkant formulier

Finale

Het hoogtepunt van de F2 Supercup is de grote finaledag, waarbij 25 ronden worden gereden. De finale rouleert jaarlijks tussen de vaste banen, en dit jaar wordt het gehouden op 7 juli op Speedway Blauwhuis. In dit spannende evenement wordt er hevig gestreden om de overwinning. Het behalen van de titel "F2 Supercup winnaar" is een felbegeerde prestatie voor de coureurs, die vervolgens een jaar lang mogen rondrijden met de goedgekeurde oranje-wit geblokte spoiler. Deze kleur is speciaal vastgesteld door de BriSCA voor de winnaar van de F2 Supercup. De finale staat altijd garant voor veel spektakel en opwinding.


De startopstelling van de finale wordt bepaald door de 28 gekwalificeerde rijders uit het eindklassement. De auto's stellen zich op volgens de eindstand van het klassement voor de finaleopstelling; bij uitvallers wordt er doorgeschoven vanuit de consolation. Daarnaast zijn er 6 plekken gereserveerd voor Engelse rijders, die worden ingedeeld op basis van Brisca Shale points. Als er meer dan zes Engelse rijders deelnemen, plaatsen zij zich aansluitend in de consolation op basis van de Brisca Shale Points.

Als de titelverdediger van vorig jaar niet genoeg punten heeft behaald voor de finale en zich niet heeft gekwalificeerd via de consolation, sluit hij achteraan in de finale. Uiteindelijk starten er 34 finalisten (of 35 rijders als de titelverdediger zich niet heeft gekwalificeerd).


Er wordt veel aandacht besteed aan de rijders in de finale. Voorafgaand aan de finale begint altijd met een voorstellingsronde, waarbij de rijders een herinneringsvaantje ontvangen. De rijder staat op de stockcar, die bijvoorbeeld door een monteur rondgereden wordt over de baan. Het publiek juicht de rijders toe tijdens deze ceremoniële ronde.

 

Na afloop van de finale worden de eerste 5 finishende rijders gehuldigd op het middenterrein, waarbij ook de wisselbokaal wordt uitgereikt. Vervolgens volgt er een ereronde.

Een kenmerk van de F2 Supercup finale is de grote show en de grote geldprijzen en trofeeën voor de best geklasseerde rijders. Daarnaast zijn er tal van andere prijzen te winnen, zoals spoilers, onderdelen, banden en raceaccessoires, afhankelijk van de sponsoring die elk jaar verschilt.

Extra prijzen worden toegekend aan de best geklasseerde wit-, geel-, blauw-, rooddakker en Superstar. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door de sponsoren!

 

F2 junioren Supercup

De F2-junioren zijn coureurs tussen de 12 en 16 jaar oud die dezelfde F2 stockcars gebruiken als de senioren, met dezelfde regels en hetzelfde motorvermogen. Het verschil ligt in het wedstrijdreglement. Bij de F2-junioren Supercup wordt er op rondetijden gereden in plaats van om als eerste over de finish te komen. Dit is een veiligheidsmaatregel voor de zeer enthousiaste jeugdige coureurs.

 

Het raceseizoen voor de F2-junioren omvat ook 6 kwalificatiewedstrijden, elk bestaande uit 3 manches die meetellen voor de punten. De puntentelling is gelijk aan die van de F2.

Tijdens elke kwalificatiewedstrijd worden er dagprijzen uitgereikt aan de beste drie rijders van de verreden manches (de finale telt niet mee). Deze drie dagwinnaars ontvangen na afloop van elke kwalificatiewedstrijd een welbekende bokaal. Het prijzengeld wordt beschikbaar gesteld door de clubs voor de junioren (1e prijs €75, 2e prijs €50, 3e prijs €25). De tussenstand in het klassement wordt regelmatig bijgewerkt en gepubliceerd op onze website en Facebook-pagina


De F2-junioren rijden geen finale omdat de wedstrijdregels voor de junioren anders zijn en er niet op positie wordt gereden. Echter, de F2-junioren worden wel gehuldigd tijdens de grote finaledag van de senioren. Tijdens deze gelegenheid worden de titel voor de wisselbokaal, de oranje-wit geblokte spoiler waarmee een jaar lang in de juniorenklasse gereden mag worden, en de overige prijzen uitgereikt aan de junioren

 

F2 Supercup reglement

De Stichting F2 Supercup volgt strikt het reglement van de organiserende organisatie en BriSCA F2. Beslissingen worden genomen door de organisatie/wedstrijdleiding/keurmeester, waarbij de F2 Supercup geen rol speelt.

 

De baanorganisaties hanteren een duidelijk en strikt technisch en sportief reglement dat gelijk is aan het BriSCA F2-reglement. Afwijkingen van dit reglement zijn onder geen enkele omstandigheid toegestaan. Dit zorgt ervoor dat er geen onduidelijkheid bestaat over de (technische) grenzen binnen de F2 Supercup en dat alle auto's technisch gelijkwaardig zijn. Het verschil in prestaties komt dus puur neer op de vaardigheid en kwaliteit van de rijder.

 

Tijdens iedere wedstrijd van de F2 Supercup zijn keurmeesters aanwezig. Voor aanvang van elke racedag worden alle F2 stockcars gekeurd door een keurmeester die namens zowel de baanorganisaties als de F2 Supercup optreedt. Deze keurmeester controleert of de auto's voldoen aan het reglement en is bevoegd om eventuele sancties op te leggen.

Voor de sportieve en technische reglementen verwijzen we naar de website van BriSCA F2 (www.BriSCAF2.com).


Na afloop van de finales van de dag controleert de keurmeester en bepaalt hoe en wie ze keuren, waarbij ze willekeurig kunnen selecteren waarop ze controleren. Wanneer een auto wordt afgekeurd, bepaalt het bestuur van de organiserende organisatie in overleg met de keurmeester de consequenties. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat de coureur zijn punten van de dag verliest voor het klassement van de F2 Supercup. De afkeuring kan ook worden doorverwezen naar de NOSP, die vervolgens de eventuele sanctie of schorsing bepaalt.

 

In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, neemt het bestuur een definitief besluit.

 

Samenwerking  met BriSCA F2 Engeland

De BriSCA F2 is de overkoepelende organisatie in Engeland. Sinds 2013 bestaat er een samenwerkingsverband tussen BriSCA F2 en de F2 Supercup.

World of Shale
De World of Shale is een prestigieuze titel die jaarlijks wordt gehouden op een shale baan in Engeland. In 2023 vond de WOS plaats op 19 oktober in Kings Lynn. De top 8 van het F2 Supercup klassement kwalificeert zich rechtstreeks voor de WOS. De beste Nederlandse coureur ontvangt de wisselbeker namens de F2 Supercup. Sinds 2013 presteren onze coureurs consistent in de top 5 van de WOS, met twee keer een 1e plaats!

 

World Final

De World Final is eveneens een prestigieuze titel die jaarlijks in Engeland wordt gehouden, afwisselend op een asfalt- of shalebaan. In 2024 wordt de WF op 28 september verreden in Taunton. Dit jaar kwalificeren de top 2 van het F2 Supercup klassement zich rechtstreeks voor de WF. Aangezien de WF in 2023 op een asfaltbaan wordt verreden, plaatsen de beste 2 rijders van het F2 Supercup klassement zich dit jaar rechtstreeks voor de WF, terwijl 4 rijders zich via het asfaltklassement kwalificeren.

 

Normaal gesproken mogen er jaarlijks 6 Nederlandse coureurs deelnemen aan de World Final (WF). De kwalificatie hiervoor verloopt via de F2 Supercup in samenwerking met het asfaltklassement.

Bij een WF op gravel mogen er 4 coureurs vanuit de F2 Supercup deelnemen, terwijl er 2 via het asfaltklassement worden gekwalificeerd. Bij een WF op asfalt zijn dit 4 coureurs via het asfaltklassement en 2 via de F2 Supercup.

Indien de top 2 van zowel het asfalt- als het F2 Supercup klassement dezelfde rijders bevat, bepaalt het type baan waarop de WF plaatsvindt de kwalificatie naar Engeland.

Bijvoorbeeld: als de WF op asfalt wordt gehouden, kwalificeren de top 4 van het asfaltklassement zich, waarbij de derde en eventueel vierde plaats uit het F2 Supercup klassement doorstromen naar de WF in Engeland. Hetzelfde geldt andersom: als de WF op gravel wordt gehouden, kwalificeren de top 4 van het F2 Supercup klassement zich, en zal de derde en eventueel vierde plaats uit het asfaltklassement worden geselecteerd.

 

Inschrijven (afmelden) WOS en WK

Na de laatste kwalificatiewedstrijd op 29 juni wil de F2 Supercup een korte periode openstellen voor inschrijvingen voor de World of Shale (WOS) en de World Final (WF). Dit is bedoeld om tijdig duidelijkheid te verschaffen aan de coureurs die in Engeland zullen rijden. Op deze manier hebben de coureurs voldoende tijd om hun reis te plannen. Iedere coureur, zelfs als hij rechtstreeks is geplaatst, moet zich aanmelden bij de F2 Supercup en Peter Schut.

Als een coureur zich heeft ingeschreven maar toch besluit om niet deel te nemen, moet hij of zij zich afmelden zodat de volgende coureur kan worden geselecteerd. De F2 Supercup werkt samen met Peter Schut om de namen door te geven voor de WOS en WF (in samenwerking met Raceway Venray) en onderhoudt contact met de promotors in Engeland om de rijders te informeren. Coureurs kunnen via Peter Schut hun inschrijving regelen.

 

Sponsoring

De F2 Supercup streeft ernaar om zijn teams en rijders niet alleen een duidelijke en goed georganiseerde raceserie te bieden, maar ook om een totaalpakket aan te bieden dat maximaal commercieel kan worden benut. De autosport in het algemeen en de F2 Supercup in het bijzonder bieden uitstekende kansen voor bedrijven om via sponsoring aan de deelnemers en de F2 Supercup te worden verbonden.

 

De F2 Supercup straalt een sportief imago uit in een raceserie met gelijkwaardige en snelle auto's. De organisatie zorgt voor aandacht van diverse media door middel van uitgebreide berichtgeving, een voortdurend bijgewerkte website en Facebook-pagina, aanwezigheid op autobeurzen en via andere mediakanalen.

 

Tijdens alle wedstrijden van de F2 Supercup wordt er veel aandacht besteed aan de sponsoren door de vaste speakers, waarbij de sponsoren meerdere keren worden genoemd.

 

Wij zijn voortdurend op zoek naar nieuwe sponsors die bijvoorbeeld een geldbedrag, onderdelen, gereedschappen, enzovoort kunnen bieden. Voor meer informatie over de mogelijkheden kunt u contact opnemen met de organisatie van de F2 Supercup.

 

Met grote dank aan de rijders, organisaties, sponsoren en alle betrokkenen!

Contactgegevens F2 Supercup

Website: www.f2stockcarsupercup.nl

Facebook: www.facebook.com/F2StockcarSupercup

 

Contactgegevens

Stichting F2 Supercup

Plaats van vestiging: Sneek

KvK nr. 55208894

Rabobank NL87 RABO 0136973353

 

Contactpersoon: Ge v/d Linden 06-13132049

Secretariaat: Welly Abma

Rode klaver 31

8607 EH Sneek

email: info@f2stockcarsupercup.nl

 

Stichting F2 Supercup:

F2 Stockcar Supercup Finale winnaars van de afgelopen jaren:

2010: H30 Toon Schut

2011: H99 Christiaan Smidt

2012: H277 Ronald Claes

2013: H30 Toon Schut

2014: H30 Toon Schut

2015: H116 Barry Bauer

2016: H116 Barry Bauer

2017: H30 Toon Schut

2018: UK615 Joshua Coleman

2019: H124 Wim Peeters

2022: H410 Jelle Tesselaar

2023: HH186 Ricardo Schmidt

 

2015 Junioren: H36   Sander Goos

2016 Junioren: H141 Richard Falkena

2017 Junioren: H129 Tsjalle Greidanus

2018 Junioren: H78 Jorrit van der Wal

2019 Junioren: H78 Jorrit van der Wal

2022 Junioren: H75 Jan Bauke van Kalsbeek

2023 Junioren: HH236 Daisy Goos

 

Resultaten van de Nederlandse rijders tijdens de World of Shale finales:

WOS 7 september 2013 Mildenhall

2e  Patrick Tersteeg H47

6e   Rick de Graaff H335

7e    Mark Tesselaar H40

12e Roy Maessen H4

14e Boy Tesselaar H345

15e Sjouke Abma H111

 

WOS 16 augustus 2014 Coventry

2e   Barry Bauer H116

3e   Toon Schut H30

4e   Patrick Tersteeg H47

14e Sjouke Abma H111

15e Boy Tesselaar H345

17e Sander Borst H95

 

WOS 18 september 2015 Kings Lynn

5e   Patrick Tersteeg H47

13e Sjengie Smidt jr. H218

15e Mark Tesselaar H40

 

WOS 6 november 2016 Belle Vue

1e   Patrick Tersteeg H47

9e   Chris van der Elst H103

15e Ad Kamps H799

 

WOS 15 september 2017 Mildenhall

4e   Patrick Tersteeg H47

8e   Richard Falkena H141

9e   Daniel van Spijker H281

12e Marcel Simons H159

 

WOS 25 augustus 2018 Stoke

1e   Dave Polley H381

 

WOS 27 oktober 2019 Northampton

1e Toon Schut H30

4e Bart Verhoef H12

7e Robin Roos H62

8e Marcel Simons H159

 

WOS 6 augustus 2022 Bradford                                                      

3e     Jelle Tesselaar H410

10e   Patrick Tersteeg H447

14e   Ricardo Schmidt H186

 

WOS 28 augustus 2023 Northampton

7e     Mick Verlaan H249

Resultaten van de Nederlandse rijders tijdens de World Final finales:

WF 10 september 2016 Mildenhall

1e Wim Peeters H124

3e Michael Schutter H129

 

WF 9 september 2017 Kings Lynn

1e Wim Peeters H124

9e Kay Lenssen H154 

 

WF 8 september 2018 Bristol

4e David Polley H381

9e Sebastiaan Vowinkel H33

 

WF 7-8 september 2019 Buxton

2e Wim Peeters H124

 

WF 3 september 2022 Kings Lynn

5e Wim Peeters H124

7e Patrick Tersteeg H447

15e Jelmer Plantenga

 

WF 2 september 2023 Nutts Corner

Geen Nederlander