Home » Informatie

Het informatiepakket dat hieronder wordt beschreven is ook digitaal als pdf-bestand te downloaden:

PDF
F2 Stockcar Supercup informatie pakket
PDF [465.2 KB]
Download (24 downloads)

F2 Stockcar Supercup 

De Stockcar F2 Supercup is een raceserie die in 2010 geïntroduceerd is, speciaal om meer aandacht te krijgen voor de Formule 2 stockcars. In 2010 waren er nog niet zoveel F2 stockcars, maar na het grote succes van o.a. de F2 Supercup is de F2 Stockcar sport enorm gegroeid. Voor de F2 Supercup reden om zich te professionaliseren en is de organisatie in 2012 een stichting geworden. Inmiddels gaan we in 2017 het 8e jaar in met de stichting F2 Supercup.

De F2 Supercup is een landelijke cup met coureurs uit heel Nederland, Engeland, Duitsland en België.

De succesvolle stockcar F2, staat garant voor een competitieve raceauto met de juiste race uitstraling. Degelijke techniek, betrouwbaarheid, veiligheid en gelijkheid zijn een aantal sleutelwoorden die synoniem staan voor de F2 supercup.

 

De F2 Supercup is een Non-Profit organisatie en heeft geen winstoogmerk. Hoewel de organisatie geen winstoogmerk heeft, zijn er wel inkomsten nodig. Deze inkomsten zijn afkomstig uit giften en sponsoring.

De naam F2 Supercup wordt ieder jaar gekoppeld aan een hoofdsponsor.

In 2016 is Ronald Morien als hoofdsponsor aan de naam F2 Supercup gekoppeld. Automaterialen Ronald Morien blijft in 2017 onze hoofdsponsor.

Voorgangers waren Gronico, HCD, Jatech en Snap-On.

 

De F2 Supercup is een geliefde raceserie onder de coureurs en het publiek vanwege de grote prijzen die er te winnen zijn. Er worden 6 qualifiers verreden, waarin de beste 3 o.a. de bekende F2 Stockcar standaard wint. In de Finale zijn er vele prijzen voor de beste 10 rijders, beste dakkleur, de puntenkampioen etc. De grote wisselbeker rouleert ieder jaar. De spoiler voor de winnaar, vele gereedschappen, onderdelen en race accessoires zijn er te winnen, beschikbaar gesteld door de sponsoren. Dit aspect is kenmerkend voor de F2 Supercup, en geeft status onder de coureurs en staat garant voor veel actie op de baan.

 

De titel om de F2 Supercup te winnen is een hele belangrijke status.

 

Het kampioenschap 

In dit seizoen worden de F2 supercup wedstrijden gereden binnen 3 organisaties, en zal samen met verschillende autosportklassen te zien zijn.

De kwalificatiewedstrijden worden verreden op 3 verschillende banen in Nederland.

•Speedway Blauwhuis (kleibaan), wedstrijden worden georganiseerd door de FAC.

•Emmen Speedway (Shale Sintel circuit), wedstrijden worden georganiseerd door de ASE.

•Kollum ‘v/d Schaaf circuit’ (kleibaan), wedstrijden worden georganiseerd door de NAC.

     

    Het raceseizoen telt 7 evenementen, 6 evenementen bestaan uit 3 manches en een finale.

     

    Elke rijder die aan de start komt verdiend 5 punten voor het kampioenschap, dit om de rijders te stimuleren voor het kampioenschap. Deze 6 evenementen zijn kwalificatiewedstrijden voor de grote finale dag. Elke rijder moet minimaal 3 evenementen gereden hebben zich rechtstreeks te plaatsen voor de finale. De finale telt niet mee met de punten voor het klassement!

     

    Finaledag

    Het hoogtepunt van de F2 supercup is de finale dag, in een spannend concept blijft het de hele dag een strijd voor de overwinning.

     

    Semi finale

    Alle F2-rijders die minimaal 2 keer zijn gestart in een kwalificatiewedstrijd mogen in de Semi-finale starten. Diegene met de meeste punten start op Pole Position in de Semi-finale. De beste twee uit de Semi-finale starten achteraan in de finale. Wanneer de 6 gereserveerde plekken in de finale voor de Engelse rijders niet worden bezet, worden deze plekken  aangevuld vanuit de Semi-finale op volgorde van de uitslag van de Semi-finale.

     

    Finale

    26 gekwalificeerde rijders, 2 semi finale rijders (en de titelverdediger), plaatsen zich voor de finale. Wanneer de titelverdediger van vorig jaar niet genoeg punten voor de finale heeft behaald, sluit hij achteraan in de finale. 6 plekken worden er gereserveerd voor Engelse rijders.

     

    Voorafgaand aan de finale vindt er de voorstellingsronde plaats, waarin alle finalisten aan het publiek worden voorgesteld. Alle finalisten krijgen het welbekende herinneringsvaantje.

     

    De finale bestaat uit het rijden van 25 ronden waarin veel prijzengeld te winnen is. Kenmerkend voor de F2 Supercup zijn de grote geldbedragen en andere prijzen die er te winnen zijn. De winnaar wint de grote wisselbeker, een grote geldprijs en de speciale F2 Supercup spoiler, speciaal gespoten en bestickerd met het F2 Supercup logo. Voor de beste 5 rijders zijn er speciale bekers samen met een geldprijs te winnen. Ook zijn er vele andere prijzen te winnen: o.a. gereedschap,  banden, onderdelen en accessoires.

     

    Extra prijzen worden toegekend aan best gefinishte wit-, geel-, blauw- en rooddakker.

     

    F2 Stockcar Supercup finales, successen die zijn behaald:

    2010: #30 Toon Schut

    2011: #99 Christiaan Smidt

    2012: #277 Ronald Claes

    2013: #30 Toon Schut

    2014: #30 Toon Schut

    2015: #116 Barry Bauer

    2016: #116 Barry Bauer

     

    2015 Juniorcup: #36 Sander Goos

    2016 Juniorcup: #141 Richard Falkena

     

    BriSCAF2logo-2.jpg

    Samenwerking met BriSCA F2 Engeland

    De BriSCA F2 is de overkoepelende organisatie voor Engeland. Sinds 2011 is er een samenwerkingsverband tussen de BriSCA F2 en de F2 Supercup.

    De 8 Nederlandse F2 Stockcarrijders kunnen zich tijdens de F2 Supercup wedstrijden kwalificeren om zich te plaatsen voor de  prestigieuze titel  “BriSCA F2 World of Shale” in Engeland. Deze wedstrijd vindt dit jaar plaats op 26 augustus in Mildenhall.

    De 4 beste Nederlanders kunnen zich plaatsen voor de World Final, 2 gaan via het asfalt door. De WF vindt dit jaar plaats op 9-10 september in Kings Lynn.

    Omgekeerd mogen er 6 Engelse F2 rijders starten in de F2 Supercup finale op 3 september te Blauwhuis. 

    De Nederlandse rijders bewijzen zich ieder jaar opnieuw, we zijn trots op de resultaten van de F2 rijders die worden aangeleverd door de F2 Supercup.

     

    Resultaten van de Nederlandse rijders tijdens de World of Shale finales:

    WOS 7 september 2013 Mildenhall

    2e Patrick Tersteeg H47

    6e Rick de Graaff H335

    7e Mark Tesselaar H40

    12e Roy Maessen H4

    14e Boy Tesselaar H345

    15e Sjouke Abma H111

     

    WOS 16 augustus 2014 Coventry

    2e Barry Bauer H116

    3e Toon Schut H30

    4e Patrick Tersteeg H47

    14e Sjouke Abma H111

    15e Boy Tesselaar H345

    17e Sander Borst H95

     

    WOS 18 september 2015 Kings Lynn

    5e Patrick Tersteeg H47

    13e Sjengie Smidt jr H218

    15e Mark Tesselaar H40

     

    WOS 6 november 2016 Belle Vue

    1e Patrick Tersteeg H47

    9e Chris van der Elst H103

    15e Ad Kamps H799

     

    Resultaten van de Nederlandse rijders tijdens de World Final finales:

    WF 10 september 2016 Mildenhall

    1e Wim Peeters H124

    3e Michael Schutter H129

     

    F2start1-1.jpg

    Reglement

    De baanorganisaties kennen een duidelijk en strikt technisch en sportief reglement en is gelijk aan het BriSCA F2 reglement uit Engeland.

    Zaken buiten dit reglement zijn onder geen enkele voorwaarde toegestaan. Hierdoor is er geen onduidelijkheid over de (technische) grenzen binnen de F2 supercup.

    Daarnaast is men ervan verzekerd dat de auto’s allemaal technisch gelijkwaardig zijn. Het enige verschil is de kunde en kwaliteit van de rijder.

    Aan het begin van ieder racedag worden alle Formule 2 stockcars gekeurd door een keurmeester die keurt voor de baanorganisaties en de F2 Supercup. Deze keurmeester draagt zorg voor de controle van de auto’s op conformiteit aan het reglement en is bevoegd de eventueel benodigde sancties op te leggen.

     

    Voor de sportieve en technisch reglementen verwijzen wij naar de website van de Engelse www.BriSCAF2.com.

     

    De keurmeesters zijn tijdens iedere wedstrijd van de F2 Supercup aanwezig.

    De keurmeester controleert na afloop van de finales van de dag, de beste 5 van de dag, hij kan willekeurig op iets keuren. Wanneer een auto wordt afgekeurd door de keurmeester, bepaalt het bestuur in overleg met de keurmeester de consequenties. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat de coureur zijn punten van de dag kwijt is voor de F2 Supercup, maar kan ook naar de NOSP gaan, die bepaalt dan de schorsing.

     

    F2 Supercup reglement

    De F2 Supercup is een stichting en is te gast bij de organiserende organisatie en gaat mee conform het reglement van de organisatie/Brisca F2.

    De organisatie/wedstrijdleiding/keurmeester neemt beslissingen, hierin heeft de F2 Supercup geen rol.

     

    Er zijn 6 kwalificatiewedstrijden per seizoen en 1 semi finale en een finale.

    Tijdens de kwalificatiewedstrijden tellen de behaalde punten van de 3 manches van de dag, de finale telt niet mee. De puntentelling van het klassement is volgens de telling (15-14-13-12-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1). Dit jaar rijden alle clubs met dezelfde puntentelling waardoor wij hierop overstappen.

    Iedere rijder die start op een kwalificatie wedstrijd verdiend 5 punten extra.

     

    Dagprijzen: er zijn iedere kwalificatiewedstrijd 3 F2 Supercup standaards te winnen voor de beste 3 van het dagklassement, van de desbetreffende vereniging. Dagprijzen gaat alleen over de 3 manches, finale telt niet mee in de punten.

     

    Er zijn 26 plekken waarvoor een rijder zich rechtstreeks kan plaatsen voor de finale. In de finale wordt er op volgorde van de meeste punten van het klassement gestart.

    Vooraf de finale wordt de Semi-finale verreden, je moet minimaal 2 kwalificatiewedstrijden hebben gestart om mee te mogen rijden in de Semi-finale. Er moeten minimaal 10 deelnemers zijn voor een Semi-finale. De beste 2 rijders uit de Semi-finale mogen vervolgens starten achteraan in de finale.

    Er zijn 6 plekken gereserveerd voor de gekwalificeerde Engelse rijders (rij 3, rij 6 en 9).

    Wanneer de Engelse rijders niet meerijden, mogen er meer uit de Semi-finale doorschuiven.

    Uiteindelijk starten er 34 F2 rijders in de finale, wat zorgt voor veel spektakel.

    Vooraf de finale wordt er altijd gestart met de vaste voorstellingsronde, waarin de rijders een herinneringsvaantje krijgen.

    Na afloop van de finale worden de beste 5 gehuldigd op het middenterrein en rijden een ereronde.

     

    Sponsoring

    De F2 supercup streeft ernaar zijn teams en rijders niet alleen een duidelijke en goed georganiseerde raceserie te bieden, maar ook zorg te dragen voor een totaalpakket dat men ook op commercieel gebied maximaal kan toepassen. De autosport in het algemeen en de F2 supercup in het bijzonder biedt uitstekende kansen om bedrijven door middel van sponsoring aan de deelnemers en de supercup te binden.

     

    De F2 supercup straalt een sportieve imago uit in een raceserie  met gelijkwaardige snelle auto’s. De organisatie zorgt voor aandacht van diverse media door uitvoerige berichtgeving en een voortdurend up to date gehouden website en Facebook-pagina, nieuwsbrieven, op autobeurzen te staan en andere media.

     

    Tijdens alle wedstrijden van de F2 Supercup wordt er veel aandacht door de vaste speakers besteed aan de sponsoren, ze worden meerdere keren opgenoemd.

     

    Wij zijn altijd op zoek naar nieuwe sponsors, te denken valt aan een geldbedrag, onderdelen, gereedschappen etc.

     

    Voor informatie over de mogelijkheden kunt u contact opnemen met de F2 Supercup:

     

    Email: info@f2stockcarsupercup.nl

     

    Stichting F2 Supercup:

    Yme Mollema, voorzitter, hoofdpromotor en oprichter

    Roland Louwsma, penningmeester en oprichter

    Welly Abma, secretaris/penningmeester, promotor en oprichter

    Ruud Kwakernaak, medewerker en verslaggever

    Joost Reitsma, medewerker

    Luc Sijbers, webmaster

     

    Speciale dank aan:

    Durk Osinga ASF, promotie

    Klaas Huisman, speaker FAC, ASE

    Tjitte v.d Veen, speaker NAC

    FAC, Speedway Blauwhuis

    ASE, Autospeedway Emmen

    NAC, Nederlandse Autocross Club Kollum

    Verco Computer Service Meijel

    Keurmeesters Stockcar F2 Supercup:

    Maarten de Boer

    Ge v/d linden

    Arend Brookman


    Contactgegevens

    Stichting F2 Supercup

    Plaats van vestiging: Sneek

    KvK nr. 55208894

    Rabobank NL87 RABO 0136973353

    www.f2stockcarsupercup.nl

     

    Secretariaat: Yme Mollema

    Rode klaver 31

    8607 EH Sneek

    tel.: 06-52471271

    info@f2stockcarsupercup.nl