Home » Nieuws

3 september 2017, winnaar Ronald Morien Stockcar F2 Supercup FINALE is H30 Toon Schut.

Na een mooie spannende finale was het Toon Schut die onverwachts naar voren kon komen en de finale won. Toon wint hem voor de 4e keer. Gefeliciteerd. Van de 32 finalisten zijn er 16 gefinisht, Rick de Graaff die 3e werd, is na afloop afgekeurd waardoor iedereen een plekje doorschuift.

1- H30 Toon Schut...
2- H124 Wim Peeters
3- H29 Cor Schutter
4- H129 Michael Schutter
5- UK615 Josh Coleman
6- UK488 Liam Bentham
7- H611 Durk Pietersma
8- H392 Frits van Dis
9- H141 Richard Falkena
10- UK38 Dave Polley
11- H389 Mike Sijbers
12- H263 Jan Brookman
13- H696 Willem Kloosterman
14- H126 Sjoerd Kranenburg
15- H21 Jan Hoogervorst

DNF: H118, H68, H236, H415, H501, H281, H191, H24, H47, H291, H159, H512, UK276, H111, H247, H272.

 

21272088_1613943578627658_4574259369378758371_n.jpg

 

21271159_1613943668627649_7553538206549141556_n.jpg

 

 

Lees meer »

Door Ruud Kwakernaak


Aanstaande zondag 03 september wordt de 8e finale om de Supercup verreden, in 2010 werd de Supercup geïntroduceerd door Yme Mollema, Roland Louwsma en Welly Abma.

Naamgevers en hoofdsponsors van de Supercup waren onder andere Gronico, HCD, Jatech automaterialen en Snap-On, de laatste jaren is Ronald Morien Automotive de hoofdsponsor, niet alleen de hoofdsponsors hebben van de Supercup een groot succes gemaakt, ook de talrijke andere sponsors zorgen voor een schitterend prijzenpakket waardoor de deelname gegroeid is de afgelopen jaren.


Behalve de mooie prijzen kunnen de eerste acht gekwalificeerde rijders na de kwalificatiewedstrijden deelnemen aan de World of Shale, afgelopen jaar en dit jaar zijn de eerste vier rijders na de kwalificatiewedstrijden ook gekwalificeerd voor de World Final.
Dit jaar komt er ook een sterke Engelse delegatie naar Blauwhuis want de Supercup is ook voor de Engelsen een belangrijke wedstrijd geworden die men graag wil winnen, zeker nadat het afgelopen jaar de 2 belangrijkste wedstrijden op Shale werden gewonnen door Nederlandse coureurs, in Mildenhall wist Wim Peeters de World Final te winnen en de World of Shale werd door Patrick Tersteeg gewonnen.


26 Nederlandse coureurs hebben zich al gekwalificeerd voor de finale maar nog 2 Nederlandse coureurs kunnen zich kwalificeren via de Semi Finale, 6 Engelse coureurs maken het startveld van 34 rijders compleet, dit aantal kan nog worden aangevuld door de winnaar van vorig jaar Barry Bauer H116, bij het maken van deze voorbeschouwing was nog niet bekend of Barry zijn titel wil verdedigen.


Wie zijn de favorieten dit jaar, Michael Schutter H129 kent een ijzersterk jaar, winnaar van de World Masters of Shale, Fries Kampioen en clubkampioen van de NAC Kollum zijn enkele successen van dit jaar, Michael wist de kwalificatiereeks op de eerste plaats af te sluiten en zal daarom van de 1e rij op poleposition aan de binnenkant mogen starten, naast hem staat misschien wel verrassend Willie Peeters H24, Willie de 1e Nederlandse wereldkampioen in de stockcar Formule 2 was nooit een liefhebber van het gravel maar kwaliteit komt altijd boven drijven en met zijn jarenlange ervaring wist hij zijn kwalificatiereeks als 2e af te sluiten wat inhoud dat hij ook van de 1e rij aan de buitenkant mag starten.

Op de 2e rij staan Patrick Tersteeg H47 en Wim Peeters H124, beide rijders behoren tot de absolute top in de Stockcar Formule 2 zowel nationaal als internationaal, de Supercup is een prijs die beide coureurs nog niet in hun prijzenkast hebben gehad maar die zij zeker willen winnen, Patrick start aan de binnenkant en Wim aan de buitenkant.

Rij 3 is voor de Engelse coureurs gereserveerd, net zo als rij 6 en rij 9. Op rij 4 staan Richard Falkena H141 en Fransie Burhenne H191, beide coureurs wisten de kwalificatiereeks met een gelijk puntenaantal af te sluiten echter was Richard zijn laatste manche resultaat beter als die van Fransie en daarom zal Richard van de binnenkant mogen starten en Fransie aan de buitenkant. Op de 5e rij staan Daniel van Spijker H281 en Guus Hermkens H512, beide rijders waren het afgelopen weekend in Engeland actief en behaalde daar zeer goede resultaten, deze 2 coureurs zijn zeker in staat om voor een verrassing te zorgen.

Op rij 7 staan 2 oranje stockcars, de coureurs die bij deze stockcars horen zijn Marcel Simons H159 en Sjouke Abma H111, ook deze coureurs behoren bij de outsiders, op rij 8 staan Rick de Graaff H335 en Vincent Tersteeg H118, beide rijders eindigde tijdens de World Master of Shale in Emmen op de plaatsen 2 en 3, dus de concurrentie is gewaarschuwd, deze rijders hebben de kwaliteiten en de ervaring om hoog te eindigen.

Drievoudig winnaar Toon Schut H30 kent een jaar met veel mechanische problemen maar de laatste wedstrijden gaat hij weer als vanouds, Superschut kan zeker voor een verassing zorgen van rij 10 als er meerdere herstarts nodig zijn in de finale, naast Toon staat Mike Sijbers H389, Mike is bezig aan zijn laatste wedstrijden in de Formule 2, hopelijk zal een goed resultaat zijn voornemen om te stoppen van gedachte doen veranderen.

Op rij 11 staan Johan Goos H236 en Sjeng Smidt senior H99, beide rijders kunnen putten uit een jarenlange race ervaring in diverse klassen wat zeker meeweegt in een belangrijke finale. Op de 12e rij staan Sjoerd Kranenburg H126 en Willem Kloosterman H696, Sjoerd maakte tijdens het Fries Kampioenschap een gigantische klapper, hopelijk weet hij nu wel de finish te halen, Willem gaat met de wedstrijd beter en scoort de laatste wedstrijden een hoop punten. Op rij 13 staan Jan Brookman H263 en Raymond Surink H247. Jan was de laatste kwalificatiewedstrijd in Blauwhuis verrassend de nummer 3 dus Blauwhuis moet Jan goed liggen.

Raymond doet het ook altijd lekker in Blauwhuis maar ook voor hem geldt dat hij van een mindere startplek moet starten. Op rij 14 staan Jan Hoogervorst H21 en Marco van Stralen H291, Jan staat bekend als een sympathieke en sportieve rijder maar dat zegt niet dat Jan niet wil presteren, Jan geniet van dit soort wedstrijden en hoopt op een goede klassering, Marco reed maar 3 kwalificatiewedstrijden maar wist zich netjes te kwalificeren, ook voor Marco geldt dat hij hoop op een goede klassering.

De laatste 2 rijders die zich rechtstreeks hebben gekwalificeerd zijn Nick de Boorder H501 en Jouke Visser H2. Beide coureurs zijn nog jong en kennen dit jaar de nodige tegenslagen, hopelijk zit voor beide coureurs het eindelijk een keertje mee zodat ook zij een mooi resultaat kunnen bijschrijven.


De Engelse deelname bestaat dit jaar uit Dave Polley UK38, Billy Webster UK226, Chris Sutton UK276, Daz Shaw UK377, Liam Bentham UK488, Josh Coleman UK615 en Paul Webb UK856, op welke startposities deze rijders starten is mij nog niet bekend maar normaal gesproken dient men zich door middel van een tijdstraining te kwalificeren.


Baukje Greidanus H292, Robert Spaansen H68, Ad Kamps H799, Arnold Berndsen H256, Chris van der Elst H103, Foppe van de Heide H415, Lars Verstappen H550, Peter Schut H231, Klaas Jansma H718, Harmen Alkema H765 en Jan Alkema H767 zullen strijden in de semifinale voor de overige 2 plaatsen.


Hopelijk zijn de weergoden ons goed gezind en hopen we op een spannende finale aanstaande zondag.

Lees meer »

Aandachtspunten voor morgen:

Keuring: er is door de Nac en de Supercup besloten dat de eerste 5 auto's direct na afloop van de F2 finale worden gekeurd. Wanneer je hier niet bent (eerste 5) raak je de punten van de dag kwijt....
Dit geldt ook voor de F2 junioren. Geen discussie mogelijk.

Prijsuitreiking: na afloop worden de dagprijzen zoals gebruikelijk uitgereikt, F2 en F2 junioren.
De finale prijzen voor de junioren worden uitgereikt tegelijk met de Supercup finale op 3 september te Blauwhuis.

We wensen iedereen een sportieve racedag. 

20637807_1581738928514790_7978406183231992983_n.jpg

 

 

Lees meer »