Informatie en kwalificatie procedure F2 Supercup 2019

Gepubliceerd op 25 februari 2019 om 15:38

Beste F2 rijders,

Voor het racejaar 2019 heeft de F2 Supercup een aantal ideeën bedacht, wij willen deze graag verder aan jullie toelichten om verdere onduidelijkheden te voorkomen.

 

Het betreft:

  • QR Venray 22 april 2019
  • Semi finals Emmen 24 augustus 2019
  • Overige datums F2 Supercup QR
  • World of Shale 26 oktober Mildenhall

 

  • QR Venray 22 april 2019
  • Na overleg tussen de F2 Supercup en Raceway Venray is het idee ontstaan voor een samenwerking. Afgelopen jaren waren de competities op het asfalt en gravel twee op zichzelf staande competities waarbij zelfs kwalificatiewedstrijden op dezelfde dag werden georganiseerd. De F2 rijders maar ook de organisaties vinden dit geen goede ontwikkeling en hebben tijdens de wintermaanden elkaar opgezocht en dat heeft geleid in de volgende samenwerking. Er is afgesproken dat er geen kwalificatie wedstrijden samenvallen dit jaar. Raceway Venray levert een WK kwalificatie wedstrijd in maar krijgt daarvoor een Supercup kwalificatie wedstrijd terug. Wat weer mooi aansluit bij een nieuw idee het zgn. “single car” concept.

 

Met als doel om in de toekomst het stockcar F2 asfalt en gravel dichterbij elkaar te brengen zodat de uitwisselbaarheid groter wordt. Daarom wordt er een F2 Supercup QR op Raceway Venray gereden met enkele aanpassingen. Op de wedstrijddag worden aparte heats en finale gereden voor de Supercup.

Auto's die minimaal 1 Supercup QR wedstrijd in 2019 hebben gereden mogen deelnemen. (dus 30 maart te Emmen en/of 7 april te Blauwhuis).

Daarnaast zijn er enkele technische aanpassingen:

 

Toegestaan:

  • Slipdiff
  • Remklauw rechtsvoor
  • Stabilisatorstang achterzijde

 

  • Niet toegestaan:
  •  Stabilisatorstang voorzijde

 

Het streven is om op lange termijn één competitieve auto te ontwikkelen waarmee zowel op

het asfalt als op gravel gereden kan worden, dit is het zogenaamde “single car” concept.

Dat zou betekenen dat auto's makkelijker op beide banen competitief deel kunnen nemen

aan de wedstrijden.

Het doel op lange termijn is o.a. om de sport goedkoper te maken zodat instappen makkelijker wordt en/of rijders met het meeste geld niet meer de overwinning kunnen “kopen”. Door het ”single car” concept geleidelijk in te voeren, willen we aan BriSCA UK laten zien welke richting wij willen volgen in Nederland om vervolgens aanpassingen in het BriSCA F2 technisch reglement voor te leggen aan BriSCA UK.

  • Een rijder die eerder heeft deelgenomen aan de 1e en/of 2e Supercup wedstrijd in 2019

moet met dezelfde auto aan de start verschijnen in de Supercup F2 klasse op Venray. Hij/zij

mag dus niet een andere auto lenen voor op het asfalt.

  • Het is niet toegestaan om met dezelfde auto deel te nemen aan de Supercup F2 klasse én

de asfalt F2 klasse op 22 april.

  • Iedere auto is verplicht met minimaal 3 remmen te rijden, conform het BriSCA F2

reglement.

  • Er wordt nauwlettend op de asbreedte en de breedte van de auto gecontroleerd.
  • Vóór is stabilisatorstang niet toegestaan, achter is vrij.

 

Overige informatie:

  • Geluid is belangrijk op Raceway Venray. Tijdens de vrije training wordt hierop

gecontroleerd. Auto's die niet voldoen aan de geluidsnorm worden niet toegelaten tijdens

de training of wedstrijden. De technisch eisen/normen zijn gelijk aan BriSCA F2 reglement.

  • Een rijder die wil deelnemen aan de Supercup wedstrijd op 22 april 2019 dient zich aan te

melden bij de organisatie van Raceway Venray. Dit kan via de website

https://www.racewayvenray.com/aanmelden of door een email te sturen naar

info@racewayvenray.com.

  • Een rijder dient een Raceway Venray jaarlicentie of een daglicentie te kopen. Een Raceway

Venray daglicentie kost 30 euro. Iedere rijder krijgt bij inschrijving 2 entreebandjes ter

waarde van 30 euro.

  • Een wedstrijddag bestaat uit 3 heats en een dagfinale. Puntentelling conform Supercup. Finale telt niet mee in puntentelling Supercup.
  • Trainen is mogelijk op 22 april vanaf ± 9:00 uur.
  • Maarten ondersteunt de vaste keurmeesters op Raceway Venray met keuren van de auto's

die deelnemen aan de Supercup op 22 april.

 

Supercup stockcar F2 junioren:

Op 22 april 2019 rijden ook de F2 junioren voor de Supercup. Er worden geen aparte heats

ingepland. Evenals andere wedstrijddagen op Raceway Venray rijden de F2 junioren op positie. Echter de rijders die meerijden voor de Supercup rijden ook op tijd. Dit wordt geregistreerd door Mylaps. F2 junioren mogen deelnemen aan de Supercup mits ze minimaal 1 Supercup wedstrijd in 2019 hebben gereden.

 

 

Dit toekomstvisie is inmiddels voorgelegd in de UK en daar wordt ondertussen ook uitgezocht en geïnformeerd bij de juiste mensen door een gerenommeerd persoon om dit uit te werken omdat er simpelweg werk aan de winkel is dat moge duidelijk zijn. De contacten zijn hedendaags vrij goed in UK en Nederland.

We gaan iets proberen wat ondertussen vanuit de Uk toegejuicht wordt met het oog op de toekomst. Er iets moois van te maken om het echte stockcar rijden terug op de baan te krijgen in plaats van stockcar racen en een stap in de goede richting te zetten.

Wij hopen uiteraard op een ouderwetse stockcar wedstrijd op het asfalt met voor iedereen gelijke kansen met voor een ieder mooie resultaten.

 

Semi Finales Emmen 24 augustus 2019

Het andere idee is om Semi Finales toe te voegen aan het Supercup programma. Dit zal plaatsvinden op 24 augustus 2019 te Speedway Emmen. Om je rechtstreeks in de Semi Finale te plaatsen moet je 3 QR hebben meegereden. De behaalde punten in het F2 Supercup klassement in deze QR bepaald haar/zijn startplek in de Semi Final. De top 8 in het Supercup klassement hebben recht op deelname aan de World of Shale 26 Oktober in Mildenhall.

 

Er zullen 2 semi finals verreden worden deze dag. De top 10 van elke Semi Final plaatst zich direct voor de Supercup finale op 1 september te Blauwhuis. De overige deelnemers zullen zich moeten kwalificeren via de Consi Semi Final die vooraf de Finale wordt verreden op Blauwhuis op 1 september. Hiervan gaat de top 8 door naar de finale. Alle rijders zullen hun best moeten doen voor deelname aan de Supercup. Zo kan er een verrassend startveld ontstaan. Een wit, geel, blauw dakker op polo-position. Het kan allemaal gebeuren door het verreden van Semi Finals.

 

De semi finals wordt een week voor de Supercup Finale verreden. Waarom? In Nederland hebben wij een beperkt aantal banen en datums. Ook tussen begin juli en eind augustus zijn er weinig gravel wedstrijden in Nederland. Mede door een aantal belangrijke wedstrijden in Nederland en Engeland (World Cup Venray, European Champion Northampton, Uk Open Skegness, Texel speedweekend ). Hierdoor zijn wij uitgekomen op 24 augustus te Speedway Emmen. Mochten we door weeromstandigheden de Supercup Finale op Blauwhuis niet kunnen rijden op 1 september, dan hebben we altijd nog de mogelijkheid dit door te schuiven naar 6 oktober te Blauwhuis.

 

Download hier de flowchart van het 2019 kwalificatie systeem aangaande semi-finals en consolation semi:

2019 Flowchart F2 Supercup kwalificatie en finale procedure
PDF – 65,8 KB 791 downloads

Wij weten dat dit niet de meeste ideale planning is. Wij zijn afhankelijk van de datums die de promotors vaststellen en overleggen dan welke datums geschikt zijn voor de qualifiers en Semi Final en Finale. Voor komend jaar is er rekening gehouden met de dubbele datums zoals Kollum en Venray. gekozen voor 1 van deze datums voor Venray. De andere datum rijden we op Kollum en heeft Venray geen QR, zodat de rijders niet hoeven te kiezen tussen 2 QR’s.

 

Overige datums

Op 30 Maart in Speedway Emmen staat de eerste QR op het programma. Wij hopen op een mooi aantal deelnemers deze eerste wedstrijd van het seizoen.

Op 7 April staat de tweede QR op het programma bij de Fac in Blauwhuis. Deze wedstrijd valt gelijk met Posterholt. Voor de coureurs die op beide gronden rijden zou er een keuze gemaakt moeten worden. Op deze datum is geen QR voor de World Cup gepland bij de PAC in Posterholt.

Op 22 April staat ronde 3 van de supercup op de planning en zijn wij welkom bij Raceway Venray. Verdere informatie vind je hier boven.

Op 25 mei staat ronde 4 van de supercup op de planning op Speedway Emmen. Geen verdere informatie.

Op 30 mei staat ronde 5 van de supercup op de planning bij de Fac in Blauwhuis. Geen verdere informatie.

Op 10 juni staat de laatste QR gepland bij de NAC in Kollum. Deze wedstrijd valt gelijk met Raceway Venray. Op deze dag is er geen QR op Raceway Venray. Hiermee hopen we het voor de coureurs, die zoals gravel/asfalt rijden niet te belemmeren.

 

World of Shale Mildenhall en WF 7/8 september Buxton

De World of Shale wordt op 26 oktober verreden in Mildenhall. Na veel overleg met Engeland hebben ze de datum verschoven, het was eerst gepland in het weekend dat wij onze finale rijden. De Top 8 van het Supercup klassement plaatst zich voor de World of Shale. De WF wordt op 7/8 september verreden in Buxton. De top 2 van het Supercup klassement plaatst zich voor de WF, de overige 4 rijders plaatsen zich via het asfalt klassement. Bij een WF op gravel zijn dit 2 via asfalt en 4 via de Supercup.

 

Wij willen na de laatste qualifier (na 10 juni) een korte periode voor inschrijven openen t/m 7 juli voor de WK F2 in Buxton en voor de WOS in Mildenhall. Dit om tijdig duidelijkheid te kunnen geven welke coureurs gaan rijden in Engeland. Hierdoor heeft de coureur voldoende tijd en mogelijkheid om boot of hotel te boeken. Iedere rijder, ook al is hij rechtstreeks geplaatst moet zich hiervoor inschrijven (afmelden wanneer je niet gaat, zodat de volgende door kan).